Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Stewards verklaren uitblijven straf Hamilton na crash met Russell

Lewis Hamilton veroorzaakte weliswaar een crash en overtrad daarna nog een regel van de FIA in Qatar, maar een sportieve straf kreeg hij niet. Dit is waarom.

De Formule 1 Grand Prix van Qatar was voor Lewis Hamilton een hele korte. Na een paar honderd meter eindigde de Mercedes-coureur in de grindbak toen hij iets te enthousiast probeerde een aantal posities te winnen en daarbij tegen de bolide van teamgenoot George Russell knalde. Het losvliegende wiel en het tripje naar het grind betekende einde race voor Hamilton.

Russell verloor veel posities en moest een extra stop maken, maar werd uiteindelijk nog vierde. Direct na de race liet Hamilton weten dat hij 100% schuldig was aan het incident. Ondertussen werd er door de wedstrijdleiding ook gekeken naar het incident en na het bekijken van de videobeelden oordeelden de stewards dat een straf niet nodig was. Wel wordt Hamilton aangewezen als schuldige in de crash.

"Hoewel kan worden gesteld dat auto nummer 44 (Hamilton) de hoofdschuldige was, hebben de stewards rekening gehouden met het feit dat het incident plaatsvond in ronde 1 en er meerdere auto's betrokken waren. Daarom bepalen we dat het incident wordt beschouwd als een typisch 'ronde 1, bocht 1'-incident en dat geen enkele coureur echt volledig de schuld draagt", laat men weten na de GP van Qatar.

Daarmee moest Hamilton alsnog vrezen voor een andere straf, nu voor een incident na de crash. De zevenvoudig wereldkampioen liep namelijk over het asfalt van het circuit terug naar de pits, wat tijdens een Grand Prix niet zomaar mag.

Artikel gaat verder onder de video.

Hamilton komt weg met waarschuwing

Voor het betreden van het circuit na afloop van de crash kreeg Hamilton uiteindelijk een reprimande. Zijn team kreeg een boete van 50.000 euro, waarvan 25.000 voorwaardelijk. Op het circuit lopen (het asfalt) is tijdens een race natuurlijk gevaarlijk, waardoor er zelfs voor de coureurs die gestrand zijn een verbod geldt. Hamilton en een teamvertegenwoordiger moesten zich na afloop van de race melden hiervoor.

Na het verweer en de camerabeelden stelt de FIA het volgende: "Na de crash rende de bestuurder van auto 44 terug naar de pits, waarbij hij de baan overstak. Hij bereikte de binnenkant van het circuit pas enkele seconden voordat auto 63 (teamgenoot Russell, red.) met hoge snelheid uit de pitstraat kwam rijden. Vervolgens bleef hij langs de baan lopen, waarna hij uiteindelijk het circuit verliet."

"Tijdens de hoorzitting verontschuldigde de bestuurder van auto 44 zich en besefte hij dat de situatie gevaarlijk had kunnen zijn voor hem en andere rijders. De stewards benadrukken dat het oversteken van het circuit extreem gevaarlijk is en de coureurs hiermee voorzichtig moeten zijn. Naast het opleggen van een aanzienlijke boete, geven de stewards ook een waarschuwing. Daarbij moet in het achterhoofd worden gehouden dat een bepaald aantal reprimandes leidt tot een sportieve straf", zo luidt het oordeel.

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Horner geeft aan hoe lang hij nog bij Red Bull blijft