Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

'Stier' Verstappen was even los: "Geef 'm maar elke race vijf of tien seconden straf!"

Max Verstappen werd op glorieuze wijze wereldkampioen en het leek er soms op alsof hij op cruise control reed. Wat gebeurt er als de stier wordt losgelaten? Tom Coronel en Ruud Dimmers leggen het uit in de RN365 Formule 1-podcast.

Verstappen Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen staat bekend als een agressieve coureur. De Nederlander houdt ervan om op de limiet te acteren en een fel duel aan te gaan. Toch leek het er afgelopen seizoen soms op dat Verstappen in toom werd gehouden. De RB19 was zó snel in zijn handen, dat risico's vermeden konden worden. Maar wat gaat er toch gebeuren als de concurrentie dichterbij komt en Verstappen weer op het tandvlees moet racen? Tom Coronel en Ruud Dimmers lichten het toe in de RN365 Formule 1-podcast.

"We hebben natuurlijk twee keer een losgelaten stier gezien in 2023", opent Coronel. "Dat was toen hij bijvoorbeeld getergd was in Las Vegas. Dan komt de bite eruit en dat vind ik mooi om naar te kijken. Maar dat betekent wel dat hij in een aantal races in zijn comfortzone heeft gereden. Ik vind dat Max op zijn best is op het moment dat je de schroeven aandraait. Geef hem iedere keer maar gewoon vijf of tien seconden straf. Dan wordt hij zo boos en komt er een bepaalde energie vrij. Je kan het boosheid, getergd of aanvallend noemen en dan zie je hem echt vliegen."

"Toen zag je Max zichzelf opvreten"

Dimmers haakt er op in met een voorbeeld. "Maar wat zo knap is, Tom, is dat hij aan het begin van zijn carrière ook weleens zo aanvallend was. Alleen dan combineerde hij het met jeugdige overmoed. Hij weet het nu om te zetten in rondjes en acties zonder schoonheidsfoutjes. Dat afremmen van hem: ik kan me België nog herinneren. Toen had hij bijna ruzie met Gianpiero Lambiase (zijn engineer red.) en hoorden we hem haast 26 keer zeggen: 'Max, houd je aan het plan'. Max startte wat verder naar achteren en wilde te snel naar voren. Toen zag je hem zichzelf opvreten en in een thuisrace wil je nog harder dan normaal. Hoe moeilijk is het dan om je in te houden, Tom?"

"Je maakt een plan, maar je bent instinctief gemaakt om dat ding altijd in de houdgreep de hoek om te wurmen", reageert Coronel. "Als je dat niet mag doen, wat tijdens de races slimmer is in de longruns, dan is dat heel zwaar. Je moet aan het begin denken: 'oké, we gaan een flow pakken, we gaan hem mooi maken, er zit rust in de band' et cetera. Max heeft in 2020, tijdens de GP op Silverstone, een keer gezegd: 'nee, GP, ik heb geen zin om als een oud omaatje rond te rijden. Ik ga nu trappen'. Die brutaliteit die hij heeft, hielp toen wel. Het gaat om de balans die je met zijn tweeën afspreekt."

Beluister hieronder de meest recente RacingNews365 F1-podcast!

Ook interessant:

Max Verstappen domineerde het Formule 1-seizoen, maar wat maakte hem nou zo goed? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers buigen zich erover in een nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast!

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Italië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

x
Verstappen Marko slaat steil achterover na test Verstappen: "Baanrecord met twee seconden verbroken"