McLaren en Williams waren de sterren van de Grand Prix van Groot-Brittannië. Max Verstappen ging er natuurlijk met de zege vandoor, wat tegenwoordig geen verrassing meer is, maar de echte spanning is achter hem vanaf P2 terug te vinden. De upgrades van McLaren waren het gesprek het van het weekend. Het feit dat ze werkten in Oostenrijk was niet voor iedereen een grote verrassing, dit omdat het een circuit is waar McLaren het historisch gezien erg goed heeft gedaan, maar Silverstone toonde echt aan dat ze een grote stap hebben gemaakt. Ik denk dat men de rest van het seizoen rekening met ze moet houden. Niet op alle circuits zoals in Silverstone, maar ongetwijfeld als 'best of the rest'. Williams was de andere ster van het weekend, zeker de prestaties van Alex Albon en zelfs die van Logan Sergeant in sommige sessies waren behoorlijk spectaculair. Ze zijn nu opgeklommen naar de zevende plaats in het constructeurskampioenschap, wat echt de beste positie is waarop ze dit jaar kunnen eindigen - en we zijn nog niet eens halverwege. Dat verdient veel lof! Oscar Piastri liet dit weekend waarschijnlijk voor het eerst zien dat hij zijn stoeltje waard is en dat hij de rookie van het jaar gaat worden. Lando Norris is een goede teamgenoot, maar ook een harde. Vergeet niet dat hij al goed is ingewerkt bij McLaren, dus in dat opzicht vind ik dat Piastri het dit weekend heel goed heeft gedaan. Fernando Alonso is nog steeds erg gelukkig bij Aston Martin en ik denk dat hij zal blijven leveren. Hij zal zeker niet krijgen wat hij wilde, namelijk elke race een podiumplaats, maar ik denk dat hij aan het eind van het jaar nog steeds op een redelijk solide derde plaats zal staan. Mercedes was nergens te bekennen en dat zou zonder de safety car, waardoor Lewis Hamilton derde werd, nog erger zijn. Ik vind niet dat ze dit weekend goed hebben gepresteerd. Zeker gezien de upgrades: de nieuwe voorvleugel maakte maar weinig verschil. Ze moeten eens goed bij zichzelf te rade gaan. Dit ligt niet aan de coureurs, want de line-up is prima, maar het ligt echt aan de auto. We hebben een erg spannende race tussen de tweede, derde vierde plaats, en dan nog een spannende strijd tussen de vierde en de achtste plaats. Als je Max Verstappen weglaat - hij heeft het kampioenschap eigenlijk al binnen - dan vind ik dat we nog een best spannend seizoen hebben met een goede balans tussen de teams.
Ferrari-ellende houdt aan
Ferrari zette opnieuw een stap achteruit. Je moet je afvragen hoe lang je dit soort slechte prestaties kunt volhouden. In mijn opzicht zijn zij op dit moment het team met de meeste problemen. Ze komen maar niet vooruit. Zelfs als er een budgetcap is, kunnen de grotere teams doorgaans sneller en beter doorontwikkelen. Ferrari's snelheid over een ronde is over het algemeen vrij goed, maar hun racepace en strategieën zijn nog steeds matig. Genoeg ruimte voor verbetering. Ik denk niet dat ze teambaas Fred Vasseur heel veel tijd gaan geven. Hij moet iets uit de hoge hoed toveren tussen nu en het einde van het seizoen, want als ze zo blijven presteren, denk ik dat het voor hem een exit wordt aan het einde van het jaar. Fred zal er tegen die tijd waarschijnlijk niet meer zijn, helaas. Het wegsturen van Mattia Binotto was in mijn optiek een vergissing. Ze hadden nog steeds Fred naar het team kunnen halen en Mattia de leiding kunnen laten houden over de technische kant, waar hij briljant in was. Laten we eerlijk zijn, ze hadden een tijdje geleden de snelste auto. En als er geen fouten waren gemaakt, in hun strategie en ook bij de coureurs, dan waren ze waarschijnlijk wereldkampioen geworden. Maar de realiteit is dat ze niet presteren, en Ferrari is geen merk waar ruimte is voor tegenvallende prestaties. Ik zou Mattia niet hebben weggestuurd. Ik zou Fred hebben binnengehaald, maar ik zou hem het team laten leiden en Mattia de technische kant laten verzorgen.
Perez en de Vries
Sergio Perez viel helaas te vroeg uit in de kwalificatie en zag zijn rondetijden steeds verder teruglopen tot hij vijftiende lag. Realistisch gezien denk ik dat hij zich enorm moet verbeteren als hij dat stoeltje wil houden. Hij heeft een contract voor 2024, maar een contract is er om verbroken te worden: hij zal iets moeten doen. Zijn race was goed, maar niet zo uitzonderlijk als in het verleden. Hij haalde ook weer niet zó veel mensen in. Ik denk niet dat er al iets gaat gebeuren. Ik ben van mening dat Red Bull niets zal doen tot de zomerstop en van zowel Perez als van Nyck de Vries zullen we de komende races wat veerkracht gaan zien. De Vries' stoeltje is volgens mij het enige stoeltje dat op dit moment echt in gevaar is. Maar een vervanger? Dat zal Daniel Ricciardo niet zijn. Hij gaat niet terug naar Toro Rosso/AlphaTauri. Het zou me erg verbazen als we dit jaar twee Australische coureurs zien (Piastri en Ricciardo), tenzij er iets gebeurt met Perez. De Vries moet presteren. Dat is het punt. Hij heeft dit jaar niet goed gepresteerd. Ik wil Yuki Tsunoda niet tekortdoen, maar De Vries heeft niet de allermoeilijkste teamgenoot om zich aan te kunnen meten.
Meest gelezen