Liefst vier technisch verantwoordelijken mochten vrijdagmiddag, kort na afloop van de eerste vrije training op de Hockenheimring, hun opwachting maken in de persconferentiezaal. Bob Bell (Renault), Andrew Green (Force India), Paddy Lowe (Williams) en Pierre Waché (Red Bull) kregen de nodige vragen voor hun kiezen. Eentje daarvan had als onderwerp de nieuwe reglementen omtrent de wielen - geen van de teamleden had echter een passend antwoord. "Uhm, ik moet je eerlijk zeggen, ik was er niet van op de hoogte dat men nieuwe reglementen heeft geïntroduceerd", kijkt Renault-man Bell ietwat vertwijfeld richting de aanwezige media. De Noord-Ier heeft in principe een punt: de FIA heeft namelijk nog niets officieel bevestigd. "Het lijkt me vooral een lastige klus voor de bandenfabrikant. Het lijkt nog ver weg, maar het duurt helemaal niet meer zo heel lang eer het 2021 is." Green, de technisch directeur van Force India, kijkt al even vragend als Bell. "Ik wist hier ook niet van af. Blijkbaar zijn de journalisten tegenwoordig beter geïnformeerd dan wij", klinkt het cynisch. "Voor wat ik weet, ligt er een contract op tafel voor 2020 tot en met 2023", wijst Green naar het feit dat Pirelli tot en met 2019 het alleenrecht op het maken van de F1-banden heeft. "Als het nieuwe reglement in 2021 ingaat, zal een fabrikant dus eerst banden voor 2020 moeten produceren, om ze aan het eind van het jaar direct in de prullenbak te kunnen gooien." Het team van Williams is evenmin bekend met de zogenaamde nieuwe regel. "Natuurlijk is het vaak besproken", geeft Lowe toe. "Maar ik wist niet dat het er al door was. Het idee van een nieuwe band lijkt me erg interessant. Ik weet niet zeker of het wel helemaal de juiste stap is - deze band is zwaarder, het gedrag van de auto verandert en het is technisch gezien een waanzinnige uitdaging." Red Bull-collega Waché onderstreept de woorden van Lowe. "Het gedrag van de wagens zal behoorlijk veranderen, mocht deze regel daadwerkelijk van kracht worden."
Meest gelezen