Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Terugblik: Tien jaar lang hybride motoren in de Formule 1

Het is ruim tien jaar geleden dat de eerste race met hybride motoren werd verreden in de Formule 1. Het decor was Albert Park in Melbourne, Australië met Nico Rosberg als overwinnaar. RacingNews365 blikt terug op die tien jaar. Is het een succes geworden?

Australia 2014
Special
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

"Onze wintertest en voorbereidingen zijn niet ideaal geweest en we staan er waarschijnlijk niet zo goed voor als het om de eerste race gaat, maar ik denk dat het een ander verhaal is als we aan het kampioenschap denken." Was getekend, Sebastian Vettel, in aanloop naar de Grand Prix van Australië van 2014. Hij was de titelverdediger, maar Red Bull had na een wintertests al een achterstand. Het team uit Milton Keynes werd genekt door een aantal problemen.

Vettel, Red Bull en motorleverancier Renault waren de meesters van de oude V8-motor, maar die werd vervangen door een hightech turbohybride 1.6L V6-krachtbron. De hybride motoren waren op dat moment helemaal in en die krachtbron zou de Formule 1 in lijn brengen met de technologie van de wegauto's.

De nieuwe regels zorgden voor flinke verschuivingen in het veld. Renault bleef ver achter bij de auto's met een Mercedes-motor. Het fabrieksteam leek het beste pakket te hebben, maar hoe zat het met Ferrari? De nieuwe regels waren een ware sprong in het diepe voor iedereen in de wereld van de Formule 1.

Het eerste probleem

Tijdens de eerste de beste training in Australië was er al meteen een opmerkelijke wending. Na zes minuten kwam Lewis Hamilton bij het uitkomen van bocht 10 tot stilstand. De reden? Verlies van vermogen in de Mercedes-krachtbron.

Waar toenmalig Ferrari-coureur Fernando Alonso de snelste man was tijdens de eerste vrije training, was Hamilton dat op de vrijdagmiddag. Nico Rosberg zorgde er zaterdagochtend voor dat drie verschillende coureurs de tijdenlijsten hadden geopt. En na de oefensessies volgde er regen tijdens de kwalificatie.

Regerend kampioen Vettel kwam niet verder dan de 12e plek op de grid en kwam dus niet in Q3 terecht. Daniel Ricciardo, die zijn eerste race voor Red Bull reed, pakte de voorlopige pole, voor Rosberg. Maar Hamilton kwam daar nog onderdoor en zo verzekerde hij zich van de beste startpositie in Melbourne.

De race in Australië

Maar de krachtbron van de wagen van Hamilton verloor een cilinder bij de start van de race waardoor hij in de eerste bocht al terugviel naar de derde plaats. Hij moest al snel de strijd staken, net als Vettel die ook uitviel met motorproblemen. De Caterham van Kamui Kobayashi had geen remmen bij het ingaan van bocht 1 en zo ramde de Japanner de Williams van Felipe Massa de baan af, waardoor ze allebei uitvielen.

Vooraan het veld reed Rosberg naar een dominante overwinning met Ricciardo op P2, gevolgd door McLaren-debutant Kevin Magnussen als derde. Maar omdat Ricciardo teveel brandstof had verbruikt, werd hij gediskwalificeerd. Jenson Button mocht zich uren na de race de nummer drie van de race noemen, met Magnussen op P2.

Dat zou gelijk het laatste podium van Button zijn en Magnussen stond tot op heden niet vaker op het podium. Door die twee podiumfinishes leidde McLaren in het constructeurskampioenschap, al was Mercedes vele malen sneller

Dat bleek ook wel aan het einde van 2014. Mercedes won 16 van de 19 races, met Hamilton uiteindelijk als wereldkampioen voor zijn teamgenoot Rosberg. Mercedes en Hamilton wonnen tot en met 2020 alle titels, met uitzondering van 2016 toen Rosberg hem versloeg. De Duitser ging daarna gelijk met pensioen. De hegemonie van Mercedes werd aan het einde van 2021 doorbroken, toen Max Verstappen Hamilton in een ultiem duel om de titel versloeg.

Bekijk hieronder de meest succesvolle coureurs van het hybride tijdperk. De tekst gaat daarna verder.

Meest succesvolle coureurs in het hybride tijdperk

Coureur Overwinningen Eerste overwinning Laatste overwinning Wereldkampioenschappen
Lewis Hamilton 81 Maleisië 2014 Saoedi-Arabië 2021 6
Max Verstappen 56 Spanje 2016 Saoedi-Arabië 2024 3
Nico Rosberg 20 Australië 2014 Japan 2016 1
Sebastian Vettel 14 Maleisië 2015 Singapore 2019 0
Valtteri Bottas 10 Rusland 2017 Turkije 2021 0
Daniel Ricciardo 8 Canada 2014 Italië 2021 0
Sergio Perez 6 Sakhir 2020 Azerbeidzjan 2023 0
Charles Leclerc 5 België 2019 Oostenrijk 2022 0
Carlos Sainz 2 Groot-Brittannië 2022 Singapore 2023 0
Kimi Raikkonen 1 Verenigde Staten 2018 Verenigde Staten 2018 0
Pierre Gasly 1 Italië 2020 Italië 2020 0
Esteban Ocon 1 Hongarije 2021 Hongarije 2021 0
George Russell 1 Brazilië 2022 Brazilië 2022 0

Zijn de hybride motoren een succes?

Het idee van de V6-motoren was om ervoor te zorgen dat de Formule 1 aantrekkelijker zou worden voor autofabrikanten. Maar in 10 jaar tijd er is slechts één nieuwe fabrikant bijgekomen, namelijk Honda. Het Japanse merk begon als motorleverancier van McLaren, maar committeerde zich later aan Red Bull en AlphaTauri, nu bekend als Visa Cash App RB.

Waar Ron Dennis in 2014 tijdens de GP van Japan beloofde dat de Honda-motor 'verbluffend' zou zijn, was daar in de McLaren-jaren weinig van te zien. De samenwerking draaide uit op een teleurstelling met een 5e plaats als beste resultaat tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2015. Misschien zijn andere fabrikanten wel afgeschrikt door de strubbelingen van Honda, waardoor er sindsdien geen nieuwe fabrikanten zijn toegetreden tot de F1 onder de huidige regels.

Met de aangekondigde veranderingen voor 2026 is de Formule 1 eindelijk in staat geweest om een aantal grote namen te strikken. Zo heeft Honda, dat Red Bull aan het einde van 2021 officieel verliet, zich voor 2026 gecommitteerd aan een volwaardig project met Aston Martin. En Red Bull is een technische alliantie aangegaan met Ford.

Ook Audi treedt toe tot de Formule 1 en zal voor het eerst met een eigen fabrieksteam deelnemen. Bovendien was ook General Motors geïnteresseerd om uiteindelijk motorleverancier van Andretti te worden vanaf 2028, maar dat gaat voorlopig nog niet door door de afwijzing van de Formule 1. Het is voor de koningsklasse te hopen dat de nieuwe fabrikanten een vliegende start maken en lang in de koningsklasse blijven.

			© XPBimages
	© XPBimages

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen vindt vertrek Newey niet onoverkomelijk voor Red Bull