Tim en Tom Coronel hebben inmiddels een voorliefde voor de Dakar Rally ontwikkeld. De broers rijden sinds 2017 samen in 'The Beast', een Century Racing CR6 met een V8-motor. Tim neemt voor de zeventiende keer deel, terwijl Tom voor de tiende keer aan de start staat en uiteraard weer zijn camera meeneemt om bijzondere momenten vast te leggen.
Vorig jaar verliep de zwaarste rally ter wereld niet helemaal vlekkeloos voor de beide mannen. Ze werkten een constante eerste week af, maar crashten heel hard in de zevende etappe. Een mooie klassering viel daardoor in het water. Dit jaar krijgen Tim en Tom weer een nieuwe kans en het vertrouwen is groot, laten ze doorschemeren in een interview met RacingNews365.
"Als we naar vorig jaar kijken, lagen we rond de vijftiende plek toen we de koprol maakten en met drie wielen over de finish kwamen", stelt Tim. "Dat was gelukkig nog nooit gebeurd, dus die hebben we ook weer op ons lijstje staan. We horen in de top twintig thuis en moeten op onze ervaring ons ding weer doen. Dan gaan we rustig de top twintig weer in. Ik durf te zeggen dat ik me dan wereldkampioen voel."
Anderen bekeken ook:
Tim en Tom kijken uit naar bijzondere marathonetappe
Nieuw is een marathonetappe van 48 uur. De coureurs rijden op dag zes en zeven een lus rond Shubaytah en krijgen geen hulp van de monteurs. Verspreid over het parcours worden verschillende bivakken opgetuigd, waar de coureurs om 16:00 uur plaatselijke tijd moeten stoppen. Je mag zelf kiezen bij welk bivak je stopt, terwijl de tijd wordt stilgezet wanneer je de volgende dag de finish bereikt. De deelnemers mogen vanaf 7:00 uur 's ochtends hun weg weer vervolgen en hebben onderweg geen direct contact met andere concurrenten. Een echt avontuur, dus. Tim en Tom zien het wel zitten.
"Het is wel gaaf", vertelt Tom. "Dakar is natuurlijk een uitputtingsrace, want de organisatie wil maar twee dingen. Zij willen dat je uitvalt door middel van technische problemen. Eigenlijk willen ze je auto slopen en ervoor zorgen dat jij breekt. Daar bedoel ik mee dat je psychisch breekt en gewoon niet meer verder wil. Het is de moeilijkste rally ter wereld en dat doen ze door dit extra etappetje toe te voegen. En je moet ook stoppen op een bepaald moment als je in het donker bij bepaalde bivakken aankomt. Dat is wel cool om mee te maken."
Tim vult aan. "Eindelijk wordt het weer wat meer avontuur. We zitten daar in de Empty Quarter, dus er is daar helemaal niks. Dan moet je 's nachts weer een gat graven onder de auto en als het licht wordt weer door. Zal ik eerlijk zijn? Dat vind ik wel de echte Dakar."
"Dat maakt het magisch"
Maar wat is er toch zo bijzonder aan deze rally? "Het blijft Dakar en een avontuur, je weet niet wat er komt", vertelt Tim. "Maar dat maakt het ook wel zo magisch. Dat vind ik tenminste en je wil dat toch altijd met je beste maatje (Tom red.) meemaken. Ik zie het echt als een privilege en onderweg proberen we natuurlijk wel het beste eruit te halen. Tom is echt wel competitief gedreven en geeft me ook vaak op mijn donder. Ik ben dan weer die balans zodat we aankomen. Het is genieten."
Tom verwijst nog even naar de klapper van vorig jaar. "Op het moment dat je denkt dat het goed gaat, kan er altijd iets tegenzitten. Vorig jaar lagen we zestiende algemeen na zes dagen. Dat hadden we nooit durven dromen, dus zo goed ging het. En een kleine tien kilometer voor de finish gingen we zeven keer op ons dak. De hele auto plat en op drie wielen over de finish, want opgeven is voor ons geen optie. Een normaal iemand zou stoppen, maar wij doen dat niet. Wij zullen altijd proberen om bij de finish te komen."
Bekijk hieronder het volledige interview met Tim en Tom Coronel!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!