Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Toch nog hoop voor 'kapotte' motor Verstappen

De motor van Max Verstappen, die in Groot-Brittannië beschadigd raakte, hoeft misschien toch niet volledig worden afgeschreven. Dat meldt Honda tenminste.

Na crashes van Max Verstappen op Silverstone en Sergio Perez in Hongarije, kan Honda twee motoren niet meer gebruiken in de Grands Prix. Naar eigen zeggen is die van Perez helemaal afgeschreven, terwijl de motor van Verstappen misschien nog tijdens de trainingen kan worden gebruikt. Dat vertelt Honda-baas Toyoharu Tanabe in België aan onder meer RacingNews365 . "De motor van Verstappen kunnen we momenteel niet gebruiken tijdens de races. Die van Sergio Perez is helemaal verwoest. Max' krachtbron, daar kunnen we misschien nog onderdelen van wisselen zodat we deze kunnen gebruiken, maar vanuit het oogpunt van veiligheid is de huidige schade te groot om deze in de races in te zetten." Mogelijk kan de desbetreffende motor dus toch nog tijdens trainingen worden ingezet en op die manier wat meters worden bespaard. Of het genoeg is om een eventuele straf te voorkomen, is niet duidelijk. Het steekt bij Honda dat ze beide motoren vanwege crashes veroorzaakt door anderen niet meer kunnen gebruiken in de races. De normaal zo stille en terughoudende Tanabe, roept dan ook op om nog eens goed naar het regelboek te kijken. De Japanners respecteren de huidige regels, maar denken dat deze misschien toch nog eens onder de loep moeten worden genomen. "De huidige regulaties laten ons het niet toe om zonder gevolgen motoronderdelen te wisselen die verzegeld zijn door de FIA, en helaas moeten we die wel wisselen. Bij Honda respecteren we natuurlijk de regels, die gebaseerd zijn op vele ervaringen en zijn besproken door de autosportbond samen met de motorleveranciers." "Als we echter nu naar de situatie kijken, dan moeten de regels misschien heroverwogen worden", vervolgt Tanabe. "Ik denk dat we na een crash samen met iemand van de FIA en iemand van het team de data en de opgelopen schade aan het chassis en de motor bestuderen." "Dan kunnen we aan de hand daarvan overleggen over de onderdelen die gewisseld mogen worden. In de huidige economische situatie de duurzaamheid van de sport, moeten we zoiets overwegen. Toch respecteren we de huidige regulaties", benadrukt hij tot slot nogmaals beleefd.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi