Momenteel heeft het TT Circuit Assen een Grade Two-licentie van de FIA. Om de topklassen in de autosport te mogen verwelkomen, heeft het circuit in Drenthe een Grade One-licentie nodig. Om aan de eisen voor het licentie te voldoen, wordt de baan de komende weken verbouwd met onder meer de focus op extra veiligheidsmaatregelen. Tijdens die verbouwing zal echter geen rekening worden gehouden met een eventuele komst van de Formule 1. Sommige aanpassingen die voor de koningsklasse van de autosport bedoeld waren, gaan niet door. Zo wordt het rechte stuk 'De Veenslang' niet verlengd en 'De Strubben'-bocht niet verbreed, aanpassingen die het inhalen voor F1-auto's gemakkelijker zouden maken. Volgens circuitvoorzitter Arjen Bos stond MotoGP-organisator Dorna negatief tegenover zulke aanpassingen: "De organisator had bijvoorbeeld bezwaar tegen de verbreding van De Strubben, omdat dan motoren twee lijnen door die bocht zouden krijgen. Dat zou onveilig zijn." Bos geeft aan dat het TT Circuit Assen in de eerste plaats een tempel voor motoren blijft, maar dat sluit een potentiële Formule 1-race niet uit: "De baan is al eens goedgekeurd door de FIA. Met de extra veiligheidsmaatregelen die we de komende periode doorvoeren, denken we de Grade One-licentie te krijgen", vertelt hij in gesprek met Dagblad van het Noorden . "Deze licentie is goed voor de DTM, maar ook geschikt voor de Formule 1." Volgens de circuitdirecteur zijn de aanpassingen aan het rechte stuk en De Strubben niet noodzakelijk om de Formule 1 naar Assen te halen. "Dat waren alleen wensen van de FIA." De organisatie van het circuit is nog niet bezig om als back-up te dienen, mocht de Grand Prix van Nederland op Zandvoort niet door kunnen gaan. "De organisatoren kunnen in theorie een jaartje afwijken naar Assen, om ons circuit te huren. Dat is echter wel erg kortdag en een noodscenario. Ik verwacht niet dat het zover komt." Wil je meer te weten komen over de komende Grand Prix van Mexico en over de kansen van Max Verstappen? Luister de nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tim Coronel, Jeroen van Inkel en Joe van Burik.
Meest gelezen