Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 44
2 NOR +3.415
3 LEC +20.185
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

FIA

Twee F1-teams voeren gedwongen wijzigingen door na aangescherpte FIA-regel

De FIA kondigde voor de Grand Prix van China aan dat de regels rond flexibele achtervleugels zijn aangescherpt. Alpine en Haas hebben gedwongen wijzigingen moeten doorvoeren.

FIA logo 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Wie o wie zou geraakt worden door de aangescherpte FIA-regels? Dat was de grote vraag voor de Grand Prix van China. De maximale grootte van de opening van de achtervleugel werd verkleind tot 0.5 millimeter, met een eenmalige tolerantie van 0.25 millimeter in Shanghai. Zo zou het fenomeen mini-DRS definitief moeten verdwijnen.

Nu is duidelijk geworden dat Alpine en Haas gedwongen wijzigingen hebben moeten doorvoeren. McLaren, toch het team waar veelvuldig naar werd gekeken, ontkent dat ze iets hebben moeten veranderen. Dave Greenwood, de Racing Director van Alpine, stelt dat er haast geboden was in de fabriek.

"Er is een verandering voor dit weekend en we hebben er beide keren aan voldaan", stelt Greenwood tegenover onder meer RacingNews365. "We hebben wat werk moeten doen in de fabriek, maar ik denk dat dat vrij normaal is wanneer een regel en een toelaatbare opening verandert. Je moet controleren of je daar ook aan kunt voldoen. Er was werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat we aan de regels voldoen, maar dat is al gedaan. Ik denk dat je je kunt voorstellen dat het qua tijd vrij kortdag was, dus we konden niets revolutionairs uitvoeren."

Haas-teambaas Ayao Komatsu voegt daaraan toe. "We moeten misschien iets veranderen aan de manier waarop we de vleugel afstellen, maar niet aan het ontwerp of iets dergelijks."

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Sjon Noordt

    Ik zou ook ontkennen een verandering te hebben moeten doen als je onder een vergrootglas ligt.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Hennie-1965

      Waarom horen we niets over McLaren, Mercedes of Ferrari of anderen ? Heb net de sprint kwali gekeken en daar zag ik toch weer een spleet tussen beide achter vleugel stukken bij McLaren en bij Ferrari, daar kon je doorheen kijken en was zeker meer dan een halve mm ( een halve mm zie je niet op een afstand met deze snelheden ) Maar stiekum toch een leuke kwali om te zien, jammer dat Max net 0.018 tekort kwam, maar wel voor beide McLaren's. Hamilton begon z'n interview weer op de oude slijmerige manier en heb gelijk een andere zender opgezet !

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Sjon Noordt

        Ik heb het niet gezien, ik geloof je wel. Nog niets te zeggen over een kwalificatie, maar als het een trend gaat worden dat McLaren is afgezakt, lijkt het er toch op dat ze een aanpassing hebben gedaan. Of het genoeg is, gezien jou ervaring zal moeten blijken.

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_aa.png

        Rst17

        Die ‘spleet’ waar jij het over hebt is gewoon toegestaan. Het gaat om de bewegingsruimte die de twee grootste delen hebben. Die mag momenteel (in China) niet meer dan 0,75 mm zijn bij de STILSTAANDE test. Dus als de auto (van welk team dan ook) bij de test niet meer dan 0,75 mm doorbuigt, is de auto gewoon goedgekeurd. Vanaf Japan zal dat 0,5 mm zijn. Leer eerst de regels, voor je iedereen weer van valsspelen gaat betichten.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_op.png

    Alien81

    Dus nog steeds grijs gebied. De marges zijn kleiner van de mini DRS. Gewoon bannen of toelaten. Niet een middenweg vinden om het zo toch spannend te houden.. Ik blijf erbij. Regels aanpassen tijdens het seizoen is gewoon een soort van competitievervalsing. En de testmethodes die de FIA gebruikt zijn niet betrouwbaar gebleken.

    Dit bericht is aangepast op:

x
Verstappen Leclerc trekt 'geweldige' conclusie over Verstappen