Wie o wie zou geraakt worden door de aangescherpte FIA-regels? Dat was de grote vraag voor de Grand Prix van China. De maximale grootte van de opening van de achtervleugel werd verkleind tot 0.5 millimeter, met een eenmalige tolerantie van 0.25 millimeter in Shanghai. Zo zou het fenomeen mini-DRS definitief moeten verdwijnen.
Nu is duidelijk geworden dat Alpine en Haas gedwongen wijzigingen hebben moeten doorvoeren. McLaren, toch het team waar veelvuldig naar werd gekeken, ontkent dat ze iets hebben moeten veranderen. Dave Greenwood, de Racing Director van Alpine, stelt dat er haast geboden was in de fabriek.
"Er is een verandering voor dit weekend en we hebben er beide keren aan voldaan", stelt Greenwood tegenover onder meer RacingNews365. "We hebben wat werk moeten doen in de fabriek, maar ik denk dat dat vrij normaal is wanneer een regel en een toelaatbare opening verandert. Je moet controleren of je daar ook aan kunt voldoen. Er was werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat we aan de regels voldoen, maar dat is al gedaan. Ik denk dat je je kunt voorstellen dat het qua tijd vrij kortdag was, dus we konden niets revolutionairs uitvoeren."
Haas-teambaas Ayao Komatsu voegt daaraan toe. "We moeten misschien iets veranderen aan de manier waarop we de vleugel afstellen, maar niet aan het ontwerp of iets dergelijks."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Sjon Noordt
Ik zou ook ontkennen een verandering te hebben moeten doen als je onder een vergrootglas ligt.
Hennie-1965
Waarom horen we niets over McLaren, Mercedes of Ferrari of anderen ? Heb net de sprint kwali gekeken en daar zag ik toch weer een spleet tussen beide achter vleugel stukken bij McLaren en bij Ferrari, daar kon je doorheen kijken en was zeker meer dan een halve mm ( een halve mm zie je niet op een afstand met deze snelheden ) Maar stiekum toch een leuke kwali om te zien, jammer dat Max net 0.018 tekort kwam, maar wel voor beide McLaren's. Hamilton begon z'n interview weer op de oude slijmerige manier en heb gelijk een andere zender opgezet !
Sjon Noordt
Ik heb het niet gezien, ik geloof je wel. Nog niets te zeggen over een kwalificatie, maar als het een trend gaat worden dat McLaren is afgezakt, lijkt het er toch op dat ze een aanpassing hebben gedaan. Of het genoeg is, gezien jou ervaring zal moeten blijken.
Rst17
Die ‘spleet’ waar jij het over hebt is gewoon toegestaan. Het gaat om de bewegingsruimte die de twee grootste delen hebben. Die mag momenteel (in China) niet meer dan 0,75 mm zijn bij de STILSTAANDE test. Dus als de auto (van welk team dan ook) bij de test niet meer dan 0,75 mm doorbuigt, is de auto gewoon goedgekeurd. Vanaf Japan zal dat 0,5 mm zijn. Leer eerst de regels, voor je iedereen weer van valsspelen gaat betichten.
Alien81
Dus nog steeds grijs gebied. De marges zijn kleiner van de mini DRS. Gewoon bannen of toelaten. Niet een middenweg vinden om het zo toch spannend te houden.. Ik blijf erbij. Regels aanpassen tijdens het seizoen is gewoon een soort van competitievervalsing. En de testmethodes die de FIA gebruikt zijn niet betrouwbaar gebleken.
Dit bericht is aangepast op: