Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van Buren ziet aanknopingspunt voor Verstappen: "Dan was het een heel ander verhaal geweest"

Rudy van Buren geniet tot dusverre van het Formule 1-seizoen 2022, maar merkt dat het bij Red Bull en Max Verstappen nog niet loopt zoals gewild. Toch ziet hij ook nog een aanknopingspunt voor de Nederlander, die het dit seizoen op moet gaan nemen tegen Charles Leclerc en Ferrari.

Rudy van Buren maakt aankomend weekend in Imola zijn debuut in de Porsche Supercup in het voorprogramma van de Formule 1. De Nederlander heeft er een lange voorbereiding met vele testdagen opzitten. Tussen de bedrijven door volgt hij natuurlijk het Formule 1-seizoen op de voet. Vooralsnog kan het nieuwe F1-tijdperk hem wel bekoren, zo vertelt hij in een interview met RacingNews365 . "Het heeft voor een lekkere mix gezorgd vol verrassingen. Per weekend kan een team de plank zomaar misslaan, dus iedereen is echt zoekende. Red Bull is niet zo sterk als gehoopt, terwijl Ferrari absoluut net zo sterk is als ze lieten zien tijdens de wintertests. Daar hoopte ik op, dat die snelheid echt was. Zij zien er echt heel goed uit." "Tot nu toe vind ik het een gaaf seizoen", vervolgt de Porsche-coureur. "Het circuit in Melbourne was niet de meest spannende baan en in Imola gaan ze eindelijk weer op een echt circuit rijden. Dan ben ik benieuwd wat we te zien krijgen, want dan gaan we ook de eerste echte updates zien." Niet alle teams lijken vanwege het format van het weekend vol overtuiging te kiezen voor updates, maar Van Buren denkt dat we zeker wat aanpassingen zullen spotten. "Ik verwacht in Imola de updates, ondanks de sprintrace, te zien. Er zijn drie races achter de rug en de teams hebben nu alle data kunnen correleren, of wat ze dachten over hun auto's allemaal klopt. Er zullen ook veel teams zijn die met gewichtsbesparende updates komen, en die gaan ondanks het format gewoon op de auto."

Terecht dat alarmbellen rinkelen

Ook in Imola zal het volgens Van Buren weer Red Bull vs. Ferrari worden, mits de problemen van Verstappen en co zijn opgelost. Ferrari heeft echter het voordeel. "Het is te hopen dat het defect uit Australië opgelost is in Imola. Qua performance is het enigszins koffiedik kijken. Als je nu eerlijk kijkt naar de auto’s, welke de snelste is, dan is het niet de Red Bull." De man uit Leeuwarden denkt niet dat Red Bull het gat zomaar even zal dichten met een update, want na de race in Melbourne was het even alle hens aan dek bij de Oostenrijkse renstal. "Het scheelt best wel een stukje, dus ik verwacht niet dat het met een update opgelost is. Zal Red Bull misschien wat dichterbij komen? Ja. Zal Max wat extra kunnen geven? Ook ja. Maar je kan niet even met de vingers knippen en ze staan er weer bij." "Drie van de zes keer is Red Bull ook uitgevallen, dus dan is het terecht dat er alarmbellen afgingen na de race in Melbourne. Het hele weekend kon je daar ook wel merken dat er weinig tevredenheid was over de balans van de auto en alles daaromheen, dus het wordt wel tijd om het tij te keren. Zeker als je ziet hoe goed dat die Ferrari is. Dat laat wel zien dat er echt werk aan de winkel is!" Gevraagd of juist dat momenteel vooral het verschil is tussen Red Bull en Ferrari, het vinden van die balans, kan Van Buren zich wel in die stelling vinden. "De voorkant van de RB18 is gewoon niet zo goed als Red Bull hoopte. De sweet spot is er gewoon niet. De Ferrari-bolide leek het daarentegen op alle drie de vorige circuits bijna meteen te doen. Ze hebben wel wat last van porpoising, maar dat accepteren ze en ze gaan meteen keihard. Dat is heel mooi voor hen, dat ze hem op drie locaties op de baan zetten en drie keer is het meteen tjakka!"

Een aanknopingspunt voor Red Bull

Het is volgens Van Buren ook te merken aan Leclerc dat de Ferrari een goede auto is. "Hij is zelfverzekerd", merkt Rudy op. "Dat zie je aan hoe hij rijdt. Hoe agressief hij kan racen, hoe hij zijn auto de bocht in kan gooien. Ferrari heeft gewoon een goede auto gebouwd. Daar verdienen ze ook gewoon lof voor!" Een wereldkampioen in wording? "Potentieel. Een grotere kans hebben ze de laatste jaren nog niet gehad." Daar waar Leclerc zich als een vis in het water voelt, is Verstappen nog 'zoekende', zo ziet Van Buren. "Vooral qua set-up. De eerste twee races vond ik, toen ik meekeek op de onboards, dat hij vooral onderstuur had, zeker op hoge snelheden. Hij had in Melbourne juist weer overstuur, dus ze zijn duidelijk nog zoekende naar de sweet spot." "Red Bull zit óf net onder óf net boven de sweet spot. Dat klinkt heel makkelijk vanuit mijn positie om te zeggen, maar dat zie ik als ik meekijk op de beelden. Ze zullen intern heel hard aan het sleutelen zijn om dat window beter te krijgen", aldus van Buren, die tot slot onze suggestie wegwuift dat de achterstand kan zijn ontstaan door de vurige titelstrijd van vorig jaar. Hij is het er niet mee eens en ziet juist een aanknopingspunt voor Red Bull en Verstappen. "Nee, totaal niet. Red Bull heeft er al een keer P1 en een keer P2 uit weten te slepen, dus wat dat betreft is het allemaal niet zo slecht. Het is de betrouwbaarheid die Red Bull in een kwaad daglicht zet. Doet de auto echt wat Max wil? Dat is een tweede vraag. Als Max echter twee keer tweede was geworden en slechts 7 punten achter had gestaan op Leclerc, dan was het ander verhaal geweest. Door het uitvallen verandert het beeld een beetje."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"