Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vandaag 25 jaar geleden: tumultueuze F1-debuutrace Jos Verstappen

Komend weekend mag Max Verstappen voor de 83ste keer zijn opwachting maken bij de start van een Formule 1-race. Vader Jos Verstappen kwam in zijn F1-carrière liefst 107 maal op appèl. De eerste keer dat Verstappen senior mocht starten is bovendien vandaag (woensdag) precies 25 jaar geleden.

Voor het Formule 1-seizoen 1994 liggen voor Verstappen de deals voor het oprapen. De dan jonge twintiger heeft een briljant seizoen in de Formule 3 afgewerkt en kan zodoende op veel aandacht van de Formule 1-teambazen rekenen. McLaren wordt genoemd, Footwork is geïnteresseerd maar uiteindelijk wordt het Benetton. Als testrijder, dat wel. Verstappen en manager Huub Rothengatter besluiten dat het verstandig is om een jaartje in de luwte te rijpen. Bij Benetton mag Verstappen afkijken bij twee jonge honden, die zichzelf in de jaren daarvoor hebben bewezen in de Formule 1. Michael Schumacher heeft zelfs al twee Grands Prix gewonnen, waar JJ Lehto eens op het podium stond. Als Lehto kort voor de start van het nieuwe seizoen echter een nekwervel breekt bij een ongeluk tijdens een testdag, valt er een zitje open. Teambaas Flavio Briatore wendt zich tot zijn testrijder, waardoor Nederland weer een F1-coureur heeft. Het openingsweekend van het F1-seizoen 1994 vindt plaats op het Autodromo Jose Carlos Pace in São Paulo, Brazilië, dat destijds nog een plekje aan het begin van het seizoen heeft. In het slotweekend van maart wordt het nieuwe jaar afgetrapt en niemand minder dan publiekslieveling Ayrton Senna gaat met de poleposition aan de haal. Jos Verstappen moet ruim twee seconden inleveren, maar dat is gezien de verhoudingen die in 1994 gelden zeker geen schande. Verstappens beste rondetijd levert hem een prima negende startplaats op.

Start van GP Brazilië 1994, met voorop Senna, in derde positie Schumacher en als vijfde in beeld Verstappen In de beginfase van de wedstrijd houdt Verstappen zich keurig staande rond de negende positie, om gedurende de pitstopfase op te klimmen naar P5. Na zijn onderhoud valt Verstappen ver terug, evenals Martin Brundle en Eddie Irvine. Het drietal probeert in rap tempo naar voren te rijden als overgebleven concurrenten (het startveld is met 26 deelnemers bijzonder groot) ook stoppen. Achterblijver Eric Bernard gooit echter roet in het eten. Op het moment dat Verstappen tegenstander Irvine wil passeren, stuurt Irvine juist om de achterblijver Bernard heen. De blauwe Ligier, die op een ronde achterstand rijdt, loopt juist in op de McLaren van Brundle. Een kettingreactie volgt: Bernard wijkt uit voor Brundle, Irvine stuurt in een schokbeweging naar links om Bernard niet te raken en de arme debutant Verstappen kan geen kant op. De blauwgroene Benetton met startnummer zes wordt het gras opgedrukt en begint te glijden. De wagen vliegt rechtsaf, tegen de wagen van Irvine aan en wordt gekatapulteerd door de bolide van Brundle. Een gigantische koprol is het gevolg.

Q8tNlsPerkI

Gelukkig kunnen de betrokken coureurs, ondanks dat Brundle een band tegen zijn hoofd krijgt, zonder erg uitstappen. Verstappen is als het ware met een knal de Formule 1 binnengekomen, maar dat levert hem geen punten op. Na het debuut in Brazilië zouden er nog 106 Grand Prix-starts volgen, waarin Verstappen senior uiteindelijk zeventien WK-punten scoort.

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin