Deze had namelijk een negental profieltjes op de rand, iets wat we het afgelopen jaar nog niet hadden gezien. De vortex genererende onderdeeltjes deden de wenkbrauwen fronzen, ook bij onze technisch analist Paolo Filisetti.
Hij had wel een idee van het nut, zo legde hij uit. "Deze moeten ervoor zorgen dat er minder ongewilde luchtstromen onder de auto terecht komen, zodat de werking van de onderliggende Venturi-kanalen niet worden verstoord."
"Die Venturi-kanalen zijn namelijk zeer belangrijk voor het fenomeen genaamd het ground effect, dat verantwoordelijk is voor het overgrote deel van de gegenereerde downforce van de huidige F1-bolides", aldus Filisetti.
Artikel gaat verder onder de foto
Verdwenen
Drie dagen later, op vrijdag, ging de C43 voor het eerst de baan op. In Barcelona voerde Alfa Romeo een shakedown uit. De bijzondere vloer was daar echt plots weer van de wagen verdwenen, zo bleek uit de eerste beelden.
Waren de foto's van de bijzondere vloer, wat digitale bewerkingen waren, dan alleen maar gedeeld om de concurrentie van de wijs te brengen? Of keert de vloer tijdens de testdagen toch weer terug op de C43? De toekomst zal het uitwijzen.
Anderen bekeken ook:
Ook interessant:
In de titelstrijd met Verstappen zijn de Mercedes-excuses op
De eerste RN365 F1-podcast van het seizoen is er! Tom Coronel, Rudy van Buren en host Joris Mosterdijk vellen hun oordeel over het nieuwe F1-seizoen, de Red Bull-launch, de nieuwe Red Bull-deal met Ford en nog veel meer. Beluister 'm hieronder!
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan