Terwijl het Formule 1-wereldje zich van Azerbeidzjan naar Canada verplaatste, kwam de FIA op donderdag met een zogeheten Technical Directive (TD), waarin er regelverduidelijkingen worden gedeeld met de teams. Deze waren gericht op het tegengaan van het overmatige stuiteren, oftewel porpoising. Om dit tegen te gaan mochten de teams al het hele seizoen een extra stang installeren tussen de vloer en het chassis, om zo de vloer steviger te maken en het stuiteren tegen te gaan. In Canada mag er zelfs tijdelijk een tweede stang worden gebruikt, zo stond in de TD. Momenteel is zo'n tweede stang alleen bij Mercedes te zien, dat er op vrijdag, 24 uur later, al mee reed in de vrije trainingen. Het roept vragen op bij de rivalen van het team, omdat Mercedes zo snel heeft weten te reageren op de TD van de FIA. De concurrerende teambazen worden er in gesprek met onder meer RacingNews365 naar gevraagd. Otmar Szafnauer van Alpine trapt af en vertelt dat de hij mogelijk protesten tegen teams als Mercedes verwacht. "De TD werd verstuurd op het moment dat onze technische directeur in het vliegtuig zat, dus wat was vrij laat. Wij wisten in die tijd geen tweede stang te produceren", zo laat hij optekenen. "En als we kijken naar het proces. Het is een Technical Directive en zoals we allemaal weten zijn dat geen regels (alleen verduidelijkingen op bestaande regels, red.), dus misschien horen we hier niet eens mee te rijden tijdens de kwalificatie en de race. Als teams die gebruiken, dan kan ik me voorstellen dat deze misschien worden bestudeerd na afloop en dat er protesten komen", voorspelt de Amerikaan.
Oneerlijk voordeel voor Mercedes?
Szafnauer snapt ook niet dat Mercedes zo snel heeft kunnen reageren. Zeker als het om de vloer gaat, is het volgens hem lastig om zonder het eerst goed te bestuderen en er goed over nadenken zomaar nieuwe onderdelen toe te voegen, benadrukt hij. "Het zou ons lukken om voor de volgende race (over twee weken, red.) een tweede stang te produceren. Wij hebben er nu juist voor gekozen om onze vloer stijver te maken in dat gebied, ten koste van meer gewicht." "Dat is een balans die je zoekt. Je voegt gewicht toe, zodat de vloer stijver wordt. Als je een stang kan installeren, dan hoef je dat gewicht niet toe te voegen", wijst hij op hoe oneerlijk het mogelijk is. "Ons zou het produceren van een tweede stang in ieder geval niet in een dag lukken."
Heeft Mercedes een kristallen bol?
Andere teambazen laten ook hun onvrede en verbazing merken. "Je kan reageren, maar je moet van tevoren al weten wat je aan het doen bent en wat het gevolg is. Daarom moet je het in zo'n situatie conservatief aanpakken en naar de volgende race kijken", laat Mike Krack van Aston Martin weten. AlphaTauri-teambaas Franz Tost echoot zijn collega. "Als we het over de reactietijd op de nieuwe regels hebben... Zeker de vloer van een Formule 1-bolide is heel gevoelig. Om nieuwe onderdelen te installeren, zonder het eerst te onderzoeken? Daar zouden wij als AlphaTauri tijd voor nodig hebben. Hier in Canada gaan we dat nog niet doen." Zak Brown, de CEO van McLaren, reageert cynisch. "Teams die hier op voorbereid zijn, die hebben waarschijnlijk een kristallen bol", waarna Williams-leidsman Jost Capito afsluit. "Ik was natuurlijk verrast om te zien dat er een team al was voorbereid", aldus de teambaas.
Meest gelezen