Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Verloor Red Bull de GP van België door een verkeerde setupwijziging?

Mercedes pakte op Spa-Francorchamps, wat toch een soort thuiscircuit is van Max Verstappen, onbedreigd de dubbelzege. Red Bull had op de zondag niets meer in de melk te brokken. Mogelijk lag een verkeerde setupwijziging daaraan ten grondslag.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Even leek het er tijdens de Grand Prix van België op dat Max Verstappen het tempo vooraan, en op zijn minst dat van Valtteri Bottas, redelijk goed kon volgen. Echter, op het moment dat de Mercedessen werden aangespoord om meer te pushen, reden ze bij hem weg, een conclusie die Verstappen zelf ook trok ten overstaan van de pers. Zo werd het toch niet het weekend van de Red Bull-coureur, die op vrijdag nog fier bovenaan de tijdentabel stond.

Zelf bleef Verstappen echter roepen dat hij niet meteen de topfavoriet was voor de zege, terwijl Helmut Marko liet optekenen dat enkel de zege telde. Die schatte de kansen van Red Bull duidelijk gunstiger in dan Verstappen zelf, maar de jongeling bewees zijn teamadviseur op zondag zijn ongelijk. Mogelijk had een en ander te maken met een setupwijziging bij Red Bull.

Waar Verstappen op de vrijdag nog aardig met Mercedes mee kon komen in de snelle sectoren één en drie, verloor hij op de zaterdag, en daarmee ook op de zondag, juist daar veel tijd. Red Bull koos voor méér vleugel, ook om met het oog op een natte race een stabielere auto te hebben in de bochtige middensector van het circuit.

			© Mercedes
	© Mercedes

De sectortijden van de vrijdag ten opzichte van de zaterdag onderstrepen dat. In de tweede vrije training won Verstappen in de eerste sector twee tienden ten opzichte van Lewis Hamilton, tijdens de kwalificatie verloor hij daar juist een tiende. In de tweede sector verloor Verstappen op zowel de vrijdag als de zaterdag een halve seconde ten opzichte van Hamilton. In de derde sector op vrijdag won Verstappen drie tienden op Hamilton, terwijl daar in de kwalificatie nog maar één tiende van overbleef.

Dat laatste valt echter ook te verklaren door het feit dat Verstappen geen hybride energie mee over had in de laatste sector. Dat Verstappen in de eerste sector zoveel verloor ten opzichte van Mercedes, wijst deels op een prima party mode van Mercedes, maar ook op méér vleugel bij Red Bull, iets wat teambaas Christian Horner ten overstaan van onder andere RacingNews365 ook al belangrijke reden voor tijdverlies aandroeg.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Maar de regen die voorspeld was, kwam niet op de zondagmiddag. De race werd op een volledig droge baan afgewerkt, waardoor de strategische call averechts werkte. De banden kregen in de snelle bochten op Spa-Francorchamps door de vele downforce te maken met een belasting waar ze niet tegen bestand waren, met flinke slijtage tot gevolg. Meer dan we aan boord bij Verstappen gewend zijn, althans. Niet voor niets klaagde hij over zijn banden, naast het feit dat hij klaagde over de saaiheid van de race.

Met minder vleugel leek Verstappen bij start ook een sitting duck te worden voor Daniel Ricciardo, die zijn Renault ogenschijnlijk kinderlijk eenvoudig naast de Red Bull van Verstappen plantte. In de bochtige tweede sector wist Verstappen in dat gevecht aan het langste eind te trekken, om vervolgens onbedreigd naar de derde plaats te rijden.

Onbedreigd, maar op zijn beurt kon Verstappen dus ook Mercedes niet aanvallen. Op de droge baan reed hij in de middensector zijn banden eraan, terwijl hij op de rechte stukken topsnelheid tekort kwam om in de DRS-zones van Bottas te geraken, laat staan een aanval op te zetten.

RacingNews365 staat niet stil. In enkele jaren tijd groeide deze website uit tot hét nummer één Formule 1-platform van Nederland met miljoenen bezoekers, maar nu is het tijd om de rest van de wereld te veroveren. Na maanden van zorgvuldige voorbereiding hebben we nu ook een Engelstalige website gelanceerd.

Bezoek de Engelstalige website!

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP België 2020

Het laatste nieuws over de Belgische Grand Prix, direct vanaf het circuit van Spa-Francorchamps.

17 reacties