Meer dan een week geleden werd bekend dat Ferrari-motorengineers Wolf Zimmermann en Lars Schmidt de Scuderia verlaten voor Audi. Mattia Binotto haalde de twee Duitse specialisten binnen om het motorenteam van Audi te versterken ter voorbereiding op hun Formule 1-debuut in 2026.
Het vertrek van beide engineers leidde direct tot speculaties over de technische staat van Ferrari. Vooral de vraag of het team klaar is voor 2026 staat centraal. Het verlies van Zimmermann en Schmidt wordt door velen gezien als moeilijk vervangbaar.
Voor het seizoen 2026 krijgen de hybride power units een elektrisch vermogen van 350 kilowatt, ongeveer drie keer zoveel als nu het geval is. Deze forse toename brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee, zoals het behouden van de elektrische lading en het continu leveren van vermogen gedurende een complete ronde.
Om hierop in te spelen, proberen alle fabrikanten hun motorenafdelingen te versterken. De nieuwe technische cyclus zal een zeer steile leercurve met zich meebrengen, wat de strijd om toptalent alleen maar intensifieert.
Tegelijkertijd vertelt het vertrek van Zimmermann en Schmidt een ander verhaal dan de geruchten in het paddock deden vermoeden. Die geruchten suggereerden regelmatig dat Ferrari achter zou liggen in de ontwikkeling van de 2026-aandrijflijn.
Nieuwe samenwerking
Volgens onze bronnen hebben Zimmermann en Schmidt hun conceptuele werk aan de nieuwe power unit echter al maanden geleden afgerond. Enrico Gualtieri, hoofd van Ferrari’s motorenafdeling, heeft de testbank-sessies voor de motor en transmissie van de volgende auto al ingepland.
De krachtbron voor 2026 zou bovendien geoptimaliseerd zijn voor prestaties bij hoge temperaturen. Een specifieke eigenschap van de nieuwe aandrijving is het vermogen om te functioneren bij verhoogde interne bedrijfstemperaturen, wat de behoefte aan warmtewisseling aanzienlijk vermindert.
Deze ontwikkeling sluit aan bij de nauwe samenwerking met de aerodynamica-afdeling, die onlangs werd versterkt met de Franse specialist Franck Sanchez. De interne luchtstroom van de SF-26, als dat de naam wordt, zal bijzonder innovatief zijn.
De studie naar het 'verpakken' van de krachtbron kreeg hierdoor een sterke impuls, een factor die van invloed zal zijn op alle toekomstige auto’s. Beperkingen ontstaan niet alleen door kleinere externe afmetingen, maar vooral door het toegenomen batterijvolume en de complexe temperatuurbeheersing die daarbij komt kijken.
Strategische geruchten
De arbeidsmarkt voor technici blijft intussen extreem dynamisch. Meerdere posities wisselen tussen teams, waardoor er een bredere beweging van specialisten ontstaat. Mercedes ontkende onlangs dat twee engineers van hun Brixworth-faciliteit naar Ferrari zouden overstappen, maar onze bronnen melden dat specifiek vanuit de ontwerp- en ontwikkelingsafdeling enkele specialisten vertrekken die zich richten op elektrische prestaties van power units.
De geruchten die de afgelopen maanden door het paddock gingen, hadden volgens onze analyse bovendien een politieke lading. Ze dienden om technisch talent te beïnvloeden, door te suggereren dat Mercedes een aanzienlijk voordeel had ten opzichte van de concurrentie. Tegelijkertijd werden strategische verhalen verspreid dat Ferrari grote vertraging opliep met het 2026-project, wat potentiële engineers ontmoedigde om naar Maranello te komen.
De strijd om technische stabiliteit met eersteklas personeel is al meer dan een jaar gaande tussen de topteams. Volgens onze verwachting zal deze beweging het hele 2026-seizoen doorzetten, met mogelijk verrassende overstappen van belangrijke technici in zowel aerodynamica als voertuigdynamica tussen minstens drie topteams in de komende twaalf maanden.
Meest gelezen
Praat mee!