Dat gegeven is op zich al een pluim waard, zeker naar Honda toe. Natuurlijk was er aan het begin van het seizoen wat onzekerheid over waar de nieuwe combinatie toe in staat was, maar het antwoord is gegeven: in meer dan tijdens de samenwerking met Renault in de laatste jaren. Max Verstappen legde de basis voor zijn recordjaar natuurlijk in de eerste helft van het seizoen. Telkens wist hij in de top vijf te finishen, een reeks die hij eind vorig seizoen reeds had ingezet. Op enig moment leken zelfs de door Red Bull-adviseur Helmut Marko beloofde vijf overwinningen haalbaar, maar na de zomerstop haperde de geoliede machine een beetje. In recente races is Vertappen echter weer als vanouds gaan scoren, wat zijn puntentotaal op 260 heeft gebracht. Nooit eerder scoorde hij zoveel punten, en dat met nog een race te gaan. Vorig jaar behaalde hij 248 punten, wat toen goed genoeg was voor de vierde plek. Nu stevent hij af op P3 in het WK, daarvoor moet hij in Abu Dhabi zijn voorsprong van elf punten op Charles Leclerc succesvol zien te verdedigen. Overigens pakte Max Verstappen niet alleen meer punten dan ooit te voren, hij ging ook vaker zegevierend over de streep. In 2019 staat de teller op drie, daar waar hij in 2017 en 2018 op twee bleef steken. Tel daarbij op dat hij dit seizoen zijn eerste twee polepositions (of drie als je het hem zelf vraagt) uit zijn carrière wist te pakken en een behoorlijk succesvol jaar is een feit. Natuurlijk hoopt Verstappen op meer. Natuurlijk hopen ook Red Bull en Honda op meer, maar een goede afsluiting van 2019 is de best denkbare start voor 2020, het hét jaar waarin het dan toch echt moet gaan gebeuren.
Meest gelezen