De FIA heeft besloten snel in actie te komen tegen de problemen door porpoising, die in Bakoe een nieuw hoogtepunt kenden. Op korte termijn wil de FIA eerst het probleem onder controle krijgen, om vervolgens oplossingen te vinden voor de middellange termijn. Het veiligheidsorgaan van de autosport wil het stuiteren van de Formule 1-bolides aanpakken, omdat het fysiek schadelijk kan zijn voor de coureurs en omdat het onveilig is tijdens het rijden. Tijdens het Grand Prix-weekend in Canada heeft de FIA besloten om na het uitvaardigen van T echnical Directives metingen uit te voeren op de Formule 1-auto's. Hier worden de schokkende bewegingen gemeten en de frequentie van het stuiteren in kaart gebracht. Daarnaast is de FIA bezig met een oplossing voor de rest van het seizoen en voor volgend jaar. Tezamen met de teams zal er worden gepraat over de beste oplossing. Dat de FIA zo kort voor de GP van Canada actie onderneemt, viel vele technici in de paddock rauw op het dak. Ze zijn sceptisch over de oplossingen op korte termijn en verwachten maar gedeeltelijk een oplossing te kunnen vinden. De voornaamste 'oplossing' die wordt genoemd - de rijhoogte verhogen - is binnen de paddock zeker geen geliefde keuze. Het is zeer makkelijk toe te passen, maar volgens meerdere ondervraagde engineers in de paddock is dit in feite het minst doeltreffend. Ook is het, gekeken naar de performance, het meest nadelig.
Waarom de Formule 1-teams balen van de FIA-maatregelen
De F1-teams balen van de oplossing van de FIA, omdat het aanpassen van de rijhoogte niet genoeg vrijheid onder de auto creëert om het stuiteren genoeg te verminderen. Het gestuiter is dus, ondanks de verplichtingen van de FIA, nog steeds een probleem bij een aantal teams. Het stuiterprobleem ontstaat in feite door de manier waarop de lucht onder de vloer door stroomt, wat per auto verschilt. Elke F1-bolide heeft hierbij haar eigen karakteristieken, afhankelijk van hoe de vloer is gebouwd. Voor de meeste engineers is er juist een systematische oplossing nodig, waarvoor het ontstaan van het grondeffect van dit seizoen veel grondiger moet worden geanalyseerd. Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn hier, paradoxaal genoeg, het volledig met elkaar over eens, terwijl ze lijnrecht tegenover elkaar staan met hun mening over het direct handelen van de FIA. De Nederlander is van mening dat de regels niet zomaar veranderd moeten worden halverwege het Formule 1-seizoen, terwijl Hamilton het juist goed vindt dat er vanwege de veiligheid direct actie wordt ondernomen. Veiligheid staat natuurlijk altijd voorop, maar de technici in de Formule 1 zullen ongetwijfeld aan Verstappens kant staan. Alle auto's zijn ontworpen om zo veel mogelijk downforce te genereren, terwijl ze zo dicht mogelijk tegen de grond rijden. Hamilton verduidelijkt ook dat de rijhoogte aanpassen het probleem niet oplost. Een grondigere aanpak is hiervoor nodig.
Wat hebben Ferrari en Mercedes gedaan als oplossing in Canada?
Ferrari heeft met oog op de FIA-maatregelen en het mogelijk aanpassen van de rijhoogte besloten om de vloer en de diffusers aan te passen. De luchtstromen zullen hierdoor anders lopen, waardoor er meer focus gelegd wordt op het tegengaan van porpoising. Dit gaat tezamen met het aanpassen van de rijhoogte.
Aanpassingen bij vloer Mercedes
Ook Mercedes heeft de rijhoogte van de W13 moeten aanpassen. Door de vorm van de sidepods, die erg verschillen ten opzichte van de concurrenten, is alleen de rijhoogte aanpassen echter niet genoeg. Het stuiterprobleem zou nog steeds voorkomen, en dat is waarom er bij de vloer van Lewis Hamilton en George Russell veel is aangepast. Daarnaast maakt de Duitse renstal gebruik van de mogelijkheid om extra versteviging aan te brengen van het chassis naar de bovenkant van de vloer, zodat de vloer van de W13 minder snel buigt.
Meest gelezen