Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen en Red Bull moeten met de billen bloot tijdens tweede Formule 1-testweek

Aankomende woensdag, donderdag en vrijdag zal het tempo in de Formule 1 worden opgevoerd. Hoe houden de nieuwe bolides het tijdens de eerste echte performance-runs? Houden de auto's het een hele race-afstand aan één stuk vol en hoe zien de nieuwe auto's eruit? Er worden een heleboel vragen beantwoord.

Die laatste vraag gaat vooral over welke updates de teams meenemen naar Barcelona. In de tweede testweek zien we doorgaans veel meer van wat uiteindelijk de daadwerkelijke auto moet gaan zijn tijdens de eerste Grand Prix van het jaar in Australië. Van Red Bull weten we al dat ze op vrijdag de baan op gaan in de uiteindelijke configuratie en Helmut Marko gaf te kennen dat hij verwacht dat anderen hetzelfde zullen gaan doen. Een jaar geleden nog verscheen Mercedes plots ten tonele met een compleet nieuw aero-pakket. Dit jaar echter lijkt de start van de Duitse constructeur een stuk beter te zijn en gaf men aan dat wát er aan zit te komen, minder rigoureus is dan dat van vorig jaar. En misschien is dat wel genoeg nieuws voor de concurrentie. Mercedes was tijdens de eerste testweek al snel, met name in de long runs, terwijl het de Duitse formatie zich daarnaast ook als enige team aan voorzichtige performance runs waagde op de zachte band. De tijd die Valtteri Bottas toen reed doet vermoeden dat het officieuze baanrecord er de komende dagen met gemak aan gaat. De 1.15,7 was immers nog maar drie tienden langzamer dan de 1.15,4 die de Fin tijdens de kwalificatie in 2019 reed. Gedurende de week zullen we meer en meer runs zien met lege tanks en dus ook op die zachte banden van Pirelli. Red Bull, dat tot op heden enkel op harde banden reed, zal dan ook met de billen bloot moeten. Het motto 'meters maken' kan niet tot en met de vrijdag het doel blijven. Men koos dit jaar voor een agressief ontwerp van de auto en juist daarom zal men exact willen weten hoe goed de auto is: "Zowel met lege als volle tanks, en zowel op harde als op zachte banden", aldus F1-journalist Ruud Dimmers. "Het is leuk dat Red Bull meters wist te maken, want dat geeft vertrouwen en levert data op, maar ook Max Verstappen gaat nu los op de rode banden. Ze gaan allemaal stampen, waarna je een goed beeld krijgt van de krachtsverhoudingen." Dat gegeven klinkt Tom Coronel als muziek in de oren: "Zo wil ik het ook zien, beter dan dat verstoppertje spelen. Al weten we pas na een race of drie hoe de teams zich werkelijk tot elkaar verhouden." Tekst gaat verder onder de foto.

De allersnelste runs worden naar verwachting pas op de vrijdag gereden, tot die tijd wordt daar langzaam naartoe gewerkt door het testen van nieuwe onderdelen. Natuurlijk komt er bij het testen van nieuwe onderdelen een hoop evaluatiewerk kijken, maar volgens voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers zal daar niet enkel de nadruk op komen te liggen. "Men is niet per se op zoek naar magazijn vol onderdelen als wel naar een magazijn vol oplossingen. Voor elk probleem wil je een oplossing vinden om later in het jaar op terug te kunnen vallen. Daarbij gaan de teams plichtmatig door de lijst in. Een taak wordt afgevinkt, de feedback van de rijder wordt opgetekend en dan gaat men weer door naar het volgende onderdeel", aldus Lammers in gesprek met RacingNews365. Ferrari wordt vaak genoemd als het team dat vooral op zoek moet naar oplossingen, zowel op het gebied van snelheid als op het gebied van betrouwbaarheid. De gezichten stonden op onweer tijdens de eerste testweek, al vermoedt de concurrentie dat de Scuderia een heel aardig potje verstoppertje speelde. Op de late vrijdagmiddag weten we meer. Lammers, tevens sportief directeur van de Nederlandse Grand Prix, schuwt het overigens niet zich te wagen aan een voorspelling voor wat betreft de snelste ronde van komende week: "Ik verwacht eigenlijk nog wel een 1.14 te zien, maar veel hangt af van hoever de Formule 1-teams komen met hun planning." De tweede wintertestweek duurt van woensdag tot en met vrijdag. Max Verstappen stapt op woensdagmiddag, donderdagochtend en vrijdagmiddag in de RB16. In de nieuwste editie van de F1-podcast van RacingNews365, hieronder te beluisteren, blikken coureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Thomas van Groningen vooruit op de aanstaande testweek.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'