De Ferrari-motor was hét gesprek van de dag in Austin. Na een vraag van Red Bull aan de FIA werd er op zaterdag een technische memo aan alle teams verstrekt, waarin stond dat het niet toegestaan was om het signaal van de fuel flow-meter te verstoren. Plots was de dominantie van Ferrari op de rechte stukken verdwenen. Na de teleurstellende vierde plaats van Charles Leclerc op ruim vijftig seconden van racewinnaar Valtteri Bottas, haalde Max Verstappen zijn gram. "Dit krijg je ervan als je stopt met valsspelen." Zijn opmerking haalde wereldwijd de headlines en vader Jos had mogelijk andere woorden gekozen, maar begrijpt de uitlatingen van zijn zoon. "Het is niet bewezen dat ze valsspelen, maar feit is wel dat Ferrari na de zomerstop ontzettend snel was. We maakten geen schijn van kans op de rechte stukken. Afgelopen weekend, in Amerika, heeft Red Bull iets gevraagd aan de FIA betreffende de fuel flow-meter. Die meet hoeveel benzine er doorgelaten wordt. Een F1-auto mag maximaal 100 kilo brandstof per uur doorlaten", legt Verstappen senior uit bij Ziggo Sport. Na de memo van de FIA aan alle teams was de snelheid van Ferrari ineens beduidend minder op de rechte stukken: "Ze gaan zeker minder hard, dat is iets dat we ook kunnen zien op de GPS-data." "Ik snap Max wel met zijn uitspraak, hij is een winnaar en kan niet tegen oneerlijkheid. Nu eindigde Ferrari ook ineens op vijftig seconden achter de winnaar, terwijl ze de vorige races nagenoeg onverslaanbaar waren." Volgens Jos Verstappen ligt Ferrari nog altijd onder een vergrootglas: "De motor is nog altijd ontzettend goed. De klantenteams beschikten echter niet over dezelfde snelheid als die van Ferrari. Dat is ook de andere teams opgevallen, waardoor Ferrari veel vragen krijgt." Hoe wist Ferrari de regels te omzeilen? Luister nu de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin Tim Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel hier uitgebreid bij stilstaan.
Meest gelezen