In Bakoe krijgen Max Verstappen en Pierre Gasly de beschikking over de Spec 2-motor van Honda, een upgrade van de krachtbron die gericht is op het verbeteren van de betrouwbaarheid en levensduur, maar die naar verluidt ook twintig pk extra levert. Tom Coronel laat in gesprek met RacingNews365 weten dat er een cruciale fase in het seizoen aanbreekt, wil Verstappen nog kunnen strijden voor de wereldtitel. "Iedereen krijgt upgrades, maar het gat moeten ze nu wel gaan dichten. We weten van Red Bull dat ze gedurende het seizoen altijd iets beter zijn dan de rest in het ontwikkelen van hun bolide. Vanaf het midden tot het eind van het seizoen maken ze altijd meer kans." "Het gat aan het begin van het seizoen was groter dan we met zijn allen verwacht hadden, dus ze moeten ook wel. Nu zien we dat die Honda betrouwbaar is, maar de vraag is hoe ver ze de motor open durven te schroeven. Je moet nu wel de limiet op gaan zoeken. Nu vecht Verstappen immers met pijl en boog tegen de machinegeweren van Mercedes en Ferrari." De upgrade van Honda moet zo'n 20 pk opleveren, goed voor een tijdwinst van een kleine twee tienden per ronden. Het is een eerste stapje, aldus Coronel: "Die 20 pk is wel gratis. Daar hoef je niets voor te doen, het pedaaltje gaat gewoon naar beneden op het rechte stuk. Dit soort dingen zijn ‘gratis’ en die moeten ook gewoon komen. Die 20 pk lossen echter maar 10% van het probleem op. Het is niet alleen meer vermogen dat nodig is, maar ook het chassis is nog niet goed genoeg." Volgens Coronel schuilt er wel een gevaar in het introduceren van een nieuwe krachtbron met meer vermogen: "Meer pk’s betekent vaak ook meer problemen, omdat je de limiet op gaat zoeken. Ik weet zeker dat het probleem van Red Bull niet alleen de motor is en dat blijkt ook. Het verschil is nog te groot en dat kan niet alleen opgelost worden door de motor."
Het is nu geen eerlijke strijd voor Verstappen
Tom Coronel
Met de motorupgrade in Bakoe en de chassisupgrade in Barcelona bevindt de ontwikkelingsstrijd van de topteams zich in een cruciale fase. De Grand Prix van Spanje wordt op wel de 'race van de upgrades' genoemd. Teams introduceren daar massaal grote upgrades voor hun bolides en in sommige gevallen zelfs een complete b-spec. Coronel legt uit waarom de teams juist in Barcelona zo voor de dag komen: "In het begin van het seizoen kan je heel snel analyseren waar de concurrentie beter is en kan je jezelf ook makkelijker verbeteren. Red Bull weet ook waar ze verliezen ten opzichte van de concurrentie. Daarbij moet je niet vergeten dat het ontwikkelen van een upgrade zo maar een maand of langer duurt. Alles waar ze aan het begin van het seizoen tegenaan liepen, daar komt nu een upgrade voor." Verstappen reed in Bahrein en China een anonieme race, omdat zijn RB15 niet mee kon komen met de mannen voor hem. Tom Coronel spreekt over een ongelijke strijd voor de Nederlander: "Max vecht nu net niet om de podiumplaatsen, hij moet straks echt kunnen strijden. Het is voor hem nu geen eerlijke strijd. Max heeft een pijl en boog en de concurrentie een pistool.
Meest gelezen