Na de start van de GP van Qatar lag polesitter Oscar Piastri aan de leiding, met Max Verstappen en Lando Norris daarachter. In de wetenschap dat er minimaal twee pitstops moesten worden gemaakt, vanwege de maximale stintlengte van 25 rondjes, leken de coureurs nog even in die rangorde te blijven rijden. Een vroege safety car veranderde echter alles.
Red Bull greep die gelegenheid, net als bijna alle andere teams, namelijk aan om de eerste stop te maken. De safety car werd namelijk in ronde zeven naar buiten gestuurd, en dat terwijl er 57 ronden werden verreden. En dus kon je met twee stints van maximaal 25 ronden precies de strategie laten werken.
McLaren besloot echter om buiten te blijven, waarmee ze als enige team die keuze maakten. Dat pakte verkeerd uit, want uiteindelijk moesten ze tijd goedmaken op de concurrentie. Verstappen wist de race uiteindelijk te winnen, met Piastri en Norris op de tweede en vierde positie.
Verstappen: 'Voor mij was het heel duidelijk'
Was Verstappen eigenlijk verrast dat de McLarens niet naar binnen doken? "Toen ze me binnenriepen, moest ik eerst even kijken en mezelf eraan herinneren dat het de zevende ronde was. Dus ik dacht: 'Oké, nu kunnen we naar de finish rijden'. Ik was een beetje verrast toen ik de hele pitstop had gedaan", zegt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365.
"Want als ze je binnenroepen, concentreer je je op het (pit)vak en zorg je ervoor dat je geen problemen krijgt als je wordt vrijgegeven. Toen ik de pits uitkwam, dacht ik: 'Oké, dit is voor ons een heel goede kans om de race te winnen'."
Is er eigenlijk bij Red Bull over de radio gesproken om buiten te blijven tijdens die safety car? "Ik weet het niet. Ik heb niets gehoord. Misschien hebben ze het aan de pitmuur besproken. Maar voor mij was het heel duidelijk. Ik kreeg gewoon het signaal om naar de pits te komen."
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!