Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Canada 2025

Verstappen maximaliseert in GP Canada, Norris crasht na incident met Piastri

George Russell heeft de Grand Prix van Canada op zijn naam geschreven. De Mercedes-coureur hield Max Verstappen van zich af in een spannende slotfase, terwijl de race in een drama eindigde voor McLaren. Lando Norris crashte na een incident met Oscar Piastri.

Verstappen Canada race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Stiekem had de Grand Prix van Canada zich geen betere top drie kunnen wensen bij de start. George Russell en Max Verstappen zouden op voorhand om de eerste positie gaan strijden, met WK-leider Oscar Piastri op het vinkentouw. En Lando Norris, de grote rivaal van Piastri voor de titel, moest juist weer terrein goedmaken vanaf de zevende plaats, waardoor het een mooie race beloofde te worden. De top drie startte op mediums, onder andere Norris en Charles Leclerc op hard.

Bij de start wist Russell Verstappen van zich af te houden, terwijl Kimi Antonelli direct Piastri passeerde voor de derde plaats. Iets verderop stuiterde Alex Albon door het gras na een akkefietje met Franco Colapinto. Hij zakte ver terug, maar de schade aan zijn Williams viel relatief mee. En waar Antonelli en Piastri direct wat terrein moesten prijsgeven, opende Verstappen met DRS de aanval op Russell.

Het schouwspel ging een aantal ronden door zonder serieuze inhaalpoging, waarna Russell Verstappen uit de DRS reed en een voorsprong begon op te bouwen. Red Bull vertelde Verstappen dat hij op zijn voorbanden moest letten en uiteindelijk bleek ook wel waarom. De bandenslijtage bij de 27-jarige wereldkampioen lag in de eerste stint hoger dan bij Mercedes. 

Uitslag Race - Canada

Unibet
# Coureur Team Tijd Band
Resultaten worden geladen...

Aanval Antonelli

Het leidde ertoe dat Verstappen vanaf ronde 11 serieus in zijn spiegels moest gaan kijken. Antonelli zat namelijk in de DRS en plaatste een inhaalactie op het moment dat Verstappen zeer vroeg naar binnen dook voor harde banden. Mercedes pareerde direct met een pitstop voor Russell, die voor Verstappen weer het circuit betrad. Antonelli volgde hetzelfde voorbeeld, terwijl Piastri een paar rondjes langer doorreed.

En zo ontstond er een strategisch spel met verschillende kanshebbers. McLaren riep Norris bijvoorbeeld ook op om 'een van zijn geweldige races' te rijden. De Brit leidde een tijdje de race op zijn harde banden, terwijl Verstappen het gat naar Russell eventjes begon te dichten. Russell verscheen op zijn beurt alleen ook in de versnellingsbak van Leclerc om de tweede plaats over te nemen. De gewenste inhaalactie was snel gepiept en Leclerc dook naar binnen.

Norris wisselde niet veel later naar de mediums, waardoor Russell de eerste positie weer overnam. En ook nu verloor Verstappen gaandeweg de stint heel wat terrein. Waar Mercedes en McLaren konden versnellen op een specifieke band, zakte Verstappen juist compleet weg qua tempo. De Nederlander worstelde enorm en dook in ronde 38 opnieuw naar binnen. Antonelli zat er op dat moment een seconde achter.

Slijtage

Toen de Italiaan een ronde later echter zijn tweede pitstop maakte, kwam hij náást Verstappen weer naar buiten. De Red Bull-coureur besliste dat onderonsje in zijn voordeel, maar moest wel op blijven letten. Zijn rondetijden waren aan het begin van de laatste stint immers gelijk aan zijn naaste concurrenten. Russell behield de leiding ondanks een langzamere stop, waarna het de vraag was wat McLaren ging doen.

Piastri reed namelijk aan de leiding, voor een ontketende Norris. Zouden zij het met één stop kunnen doen? Het antwoord was uiteindelijk nee, want McLaren haalde Piastri en Norris vrij vroeg naar binnen. Zodoende kwam het in de slotfase aan op pure snelheid en schoof het veld compleet in elkaar. Piastri keek even bij Antonelli, maar zijn eerste poging slaagde niet. 

Door verkeer ontstond er daarna veel spanning én een heel nieuw gevecht. Norris dichtte het gat naar Piastri en joeg op de vierde positie. De Brit loerde op een gaatje, zonder succes, ook omdat Piastri weer naar Antonelli toe reed. In ronde 66 probeerde Norris het alsnog en eindigde het na een fel duel in een tranendal. Norris raakte het achterwiel van Piastri op start/finish en vloog de muur in. Hij kon uitstappen en bood zijn excuses aan op de radio.

De daaropvolgende safety car leidde het einde van de race in. Russell won, voor Verstappen en Antonelli. Piastri eindigde op de vierde plaats en pakte zo belangrijke punten voor het WK.

Praat mee!

x
Breaking FIA wijst protest Red Bull af