Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Verstappen: "Mentaliteit van Honda heel anders dan Renault"

Max Verstappen rijdt voor het derde seizoen op rij met Honda-motoren, maar het zal het laatste jaar zijn waarin de twee partijen zo nauw samenwerken. Verstappen roemt de relatie met de Japanse motorleverancier.

Verstappen Alonso Turkey Rain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images
Na een mislukt huwelijk met McLaren, stapte Honda over naar Toro Rosso en later Red Bull om aan die teams motoren te leveren. In een paar jaar tijd maakten de Japanners grote stappen. In 2019 wonnen ze in hun eerste jaar als motorleverancier van Red Bull meteen races en dit jaar strijden ze zelfs mee om de wereldtitel.

Toch besloot het team vorig jaar al om het project stop te gaan zetten. Eind 2021 verlaat Honda als motorleverancier de sport en blijft het nog een jaar lang ondersteuning geven aan Red Bull. De Oostenrijkse renstal heeft zelf namelijk een motorafdeling opgezet, zodat de volgende krachtbron uit eigen fabriek kan komen.

Verstappen vindt het jammer dat Honda weggaat, maar heeft wel met volle teugen genoten van de samenwerking met de Japanners. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt hij over het verschil in samenwerking met Renault, dat de eerste jaren van zijn carrière de motorpartner was van Red Bull en ook Toro Rosso.

"De relatie is nu anders, puur omdat we veel meer geïntegreerd werken dan tevoren. Het is gewoon een hele andere mentaliteit, en dat zeg ik niet om Renault af te zeiken, maar het is heel anders. Ik vind het heel aangenaam om met Honda te werken."

Mede daarom vond Verstappen het ook geweldig om in Turkije met een speciale witte kleurstelling te rijden. "Vandaar ook die livery. Die was normaal bedoeld voor het Japanse Grand Prix-weekend in Suzuka, maar het is mooi dat we hem in Turkije toch nog op de auto zetten. Dat laat zien hoe goed de relatie is. Heel mooi om te zien."

Helemaal is Verstappen nog niet van Honda af, want in 2022 zullen de Japanners nog ondersteuning geven aan Red Bull. Dat maakten de twee partijen twee weken geleden bekend. In de jaren daarna gaat Red Bull zelf aan de slag. Max heeft er veel vertrouwen in.

"Daar wordt natuurlijk vol op ingezet nu, dus daar heb ik natuurlijk heel veel vertrouwen in. Alleen de tijd zal het uitwijzen hoe het gaat verlopen. Dat kan je nu nog niet invullen. Red Bull doet er natuurlijk alles aan om er een succes van te maken."

Dat Honda ook in 2022 nog helpt, daar staat Verstappen niet naar te kijken. Stiekem wist hij dat al lang. "Ja, maar dat was al lang zo besproken, dus van mijn kant zaten daar geen verrassingen bij."

Ook interessant:

Zoveel kost het om een Formule 1-coureur te worden

Autosport is duur, heel duur! En dat begint al in de karting. Hoeveel kost het jonge talenten om de weg omhoog te beklimmen richting de Formule 1?

Formule 1 GP Verenigde Staten 2021 RN365 Nieuwsdossier

7 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag eerste vrije training Formule 1 GP Spanje 2022