Met een op papier overtuigend verschil van 0,2 seconden wist Max Verstappen deze zaterdag de poleposition te veroveren voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Toch ging het in de kwalificatie niet altijd even goed, zo vertelt hij na afloop in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Het ging een beetje op en neer. Het is tot nu toe het hele weekend al lastig om de limiet van de auto op te zoeken, om dat laatste beetje eruit te persen. Ik moest daar dus naar toe werken, ook in de kwalificatie. Op de medium banden voelde ik me heel goed in Q2, dat was een goede ronde. Het leek erop dat die banden beter bij me pasten." In het allesbeslissende laatste onderdeel van de kwalificatie had Verstappen een goede eerste ronde, maar niet goed genoeg. Dat merkte hij, dus moest hij er tijdens de laatste, cruciale ronde alles geven. "In Q3 was het weer niet perfect tijdens de eerste run. Ik kon niet hetzelfde gevoel krijgen als in Q2, dus ik moest diep graven in de tweede run in Q3. Het begon zelfs te spetteren op mijn vizier in de laatste sector." Het maakt de poleposition des te mooier dat Red Bull er op vrijdag niet goed voor stond. "Dat was niet ideaal, maar het is mooi om op poleposition te staan. Zeker in een weekend waarin het wat lastiger is, zoals ik al zei, om dat laatste beetje te vinden." Op zondag gaat hij op voor zijn achttiende Grand Prix-zege. De longe runs zijn nog een klein vraagteken, maar Verstappen heeft weinig reden om zich zorgen te maken. "Ik had op vrijdag in mijn lange runs ook last van verkeer, maar alles voelde normaal aan. Deze zaterdag hebben we de wagen volgens mij ook verbeterd, dus hopelijk is dat beter op zondag. Dat zullen we wel zien, maar er waren in ieder geval geen grote problemen." De temperaturen lopen in Austin zo nu en dan hoog op, maar ook daar maakt de Red Bull-coureur zich geen zorgen om. "Voor ons maakt dat niets uit. Het draait meer om de bandenslijtage, dat moeten we iets beter in de gaten houden. We hebben daar wel wat informatie over, maar we gaan er tijdens de race wel achter komen hoe de banden zich houden", aldus de Limburger.
Meest gelezen