Als de sessie om 15:30 uur Nederlandse tijd van start gaat, is het geen verrassing dat coureurs snel naar buiten gaan. Er staat maar één uurtje training gepland en dus heeft menigeen een bomvol programma af te werken.
Max Verstappen begint dat programma op harde banden. Echter, dat geldt voor het gehele Formule 1-veld. We zien dat Verstappen met zijn eerste ronde meteen een klap sneller is dan de rest, hij heeft zoals zo vaak direct het vertrouwen in de auto om hard te gaan.
Hij behoudt lange tijd die eerste plaats, maar staat toe dat Sergio Perez hem tot op 0,025 seconde nadert. De concurrentie krijgt ook de tijd om naderbij te komen, aangezien Verstappen bewegingen in zijn kuipstoeltje rapporteert, iets waar Red Bull om logische redenen toch even goed naar moet kijken.
De eerste die onder de tijd van Verstappen duikt, is Yuki Tsunoda, maar de Japanner is dan ook de eerste op medium banden. Verstappen gaat door op gebruikte harde banden en verbetert daarop de tijd van Tsunoda, maar het is George Russell die op medium banden een gaat slaat van een kleine seconde, terwijl Fernando Alonso, eveneens op harde banden (wel nieuw), twee tienden sneller gaat dan Verstappen.
Bij Max Verstappen gaat het toch niet van een leien dakje. Op de baan is hij snel, maar in de pits lijkt men meer tijd nodig te hebben met het verhelpen van het probleem met het stoeltje dan men lief is. Opmerkelijk moment is er tussen Nico Hulkenberg, die Lando Norris raakt. Of is het andersom? Oordeel zelf onderaan dit artikel.
Hoe meer zachte banden we gaan zien, voornamelijk bij de middenvelders, hoe verder Max Verstappen wat terugvalt. De Nederlander blijft rondgaan op de harde banden met wat een long run lijkt te zijn. Zij runplan wijkt duidelijk af van dat van sommige anderen.
Verstappen rijdt de hele sessie maar op een setje en dat maakt dat hij terugvalt naar P16. De sessie wordt uiteindelijk getopt door twee Ferrari's op zachte banden, met Carlos Sainz vóór Charles Leclerc. Russell handhaaft zich op P3 en Sergio Perez vinden we terug op P18 met hetzelfde harde banden-excuus als Verstappen.
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!