Max Verstappen maakte in 2015 zijn Hongaarse debuut op de Hungaroring en dat werd vrijwel meteen een groot succes. Na een bewogen race, onder andere door een touché met Valtteri Bottas en een een drive-through straf wegens te hard rijden achter de safety car, sleepte hij zijn toenmalige Toro Rosso-bolide als vierde over de streep. Het incident met Bottas bleef uiteindelijk onbestraft, waardoor Verstappen een goed begin van zijn Hongaarse track record veilig kon stellen.
In 2016 werd het nog even spannend, want Verstappen slaagde er tijdens de kwalificatie niet in om aan de 107%-regel te voldoen. Het was hem niet gelukt om tijdens een deels natte Q1 een tijd neer te zetten die binnen 107 procent van de tijd van de snelste coureur zat, dus zijn deelname aan de race was afhankelijk van de stewards. Omdat met hem tien anderen ook niet aan de gestelde limiet kwamen, kreeg iedereen toestemming om te starten en gingen de vijf snelsten van dat groepje 'gewoon' door naar Q2. Verder was het geen bijzonder spannend weekend. Hij kwam uiteindelijk als vijfde coureur over de eindstreep en scoorde daar nog een prima hoeveelheid punten mee.
De Nederlander kwam in 2017 ook als vijfde over de streep, al maakte hij het toen wel iets spannender dan het jaar daarvoor. Bij de start speelde hij meteen een hoofdrol: hij probeerde Bottas en Kimi Raikkonen buitenlangs in te halen, maar belandde uiteindelijk op de kerbs en blokkeerde zijn banden. Hierdoor ontstond er een touché met toenmalig teamgenoot Daniel Ricciardo, die daardoor een uitvalbeurt achter zijn naam kreeg. Een tijdstraf van tien seconden kon Verstappen er echter niet van weerhouden in de top tien te eindigen.
Turbulente periode
Vanaf 2018 kwam Verstappen vooral in een flinke wervelwind terecht, want de Nederlander ontwikkelde een haat-liefderelatie met de Hungaroring. Over de race van 2018 valt op zichzelf vrij weinig te zeggen, want de Nederlander viel in ronde vijf al uit wegens een motorprobleem. De afkorting DNF kwam in dikgedrukte letters achter zijn naam te staan, het was al snel klaar met de Hongaarse pret.
In 2019 wist hij het tij te keren, want Verstappen kwam toen als tweede over de streep. Hij kon zijn pole (zijn eerste uit zijn carrière) niet verzilveren tijdens de race. Verstappen wist lang het hoofd nog boven water te houden tot Lewis Hamilton in de slotfase toesloeg. Verstappens banden waren vlak voor het einde van de race vrijwel volledig versleten, waardoor Hamilton de kans met beide handen aangreep om de Nederlander in te halen in de strijd om de overwinning. Maar de eerste podiumplek voor Verstappen in Hongarije was wel binnen.
Een jaar later volgde wederom een tweede plek, al werd het nog spannend voorafgaand aan de race. Verstappen crashte namelijk toen hij onderweg was naar de grid, waarbij hij zijn voorvleugel én wielophanging beschadigde. Alles kon gelukkig op tijd gerepareerd worden en dus kon hij gewoon vanaf de tweede plek starten, die hij vervolgens kon verzilveren tijdens de race. Het gat met leider Hamilton werd alsmaar groter, maar de inhaalactie die Bottas in de laatste ronde nog inzette vormde gelukkig geen gevaar voor Verstappen.
Na twee opeenvolgende podiumplekken ging het in 2021 echter weer mis. Verstappen startte de race als derde en klom bij de start zelfs op naar de tweede plek, maar Lando Norris ramde de Nederlander uiteindelijk van de baan nadat hij zelf het slachtoffer werd van de late remactie van Bottas. Het was ook de race met die bekende herstart, waarbij Hamilton als enige op de grid verscheen omdat de rest de regenbanden inruilde voor slicks. Uiteindelijk reed Verstappen lange tijd buiten de top tien, maar eindigde hij na een kleine opmars op de negende stek.
Is de zege nog mogelijk?
Na 2021, het seizoen waarin Hamilton en Verstappen samen de strijd om de titel uitvochten, hoefde Verstappen zijn meerdere niet langer te erkennen in de concurrentie. In 2022 gooiden motorproblemen nog roet in het eten tijdens de kwalificatie, maar tijdens een fantastische race sleepte de Nederlander de overwinning binnen. Hij spinde nog kort in ronde 41, maar verder stond niets zijn zege nog in de weg.
Het verhaal van 2023 kennen we inmiddels allemaal, want de ongekend dominante Verstappen ging er ook in dat jaar met de overwinning vandoor op de Hungaroring. Hij slaagde er tijdens de kwalificatie weer niet in om pole te pakken, maar haalde Hamilton bij de start al in om zo de leiding van de race over te nemen. Tot zover de spanning, want Verstappen won de race vervolgens met een voorsprong van maar liefst 33 seconden. De concurrentie kwam geen centimeter dichterbij, al waren we dat wel gewend vorig seizoen.
Als we de laatste twee edities van de Grand Prix van Hongarije mogen geloven, is de kans dus groot dat Verstappen er ook dit seizoen met de overwinning vandoor zal gaan. Toch is niets minder waar, want het hele veld ligt nog open nu de concurrentie het gat met Red Bull heeft kunnen dichten. De Hungaroring staat daarbij ook nog eens bekend als een baan waarop coureurs lastig in kunnen halen, waardoor de kwalificatie ineens een stuk belangrijker wordt. Maar laat het nou net zo zijn dat Verstappen het daarmee juist lastig had de laatste jaren in Hongarije...
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!