Max Verstappen breidde zijn voorsprong in het wereldkampioenschap met zijn zege in Zandvoort uit naar 138 punten en hoopt op een plaats in de F1-geschiedenisboeken wanneer hij dit weekend aankomt op Monza.
De Nederlander is onaantastbaar sinds de Grand Prix van Miami en lijkt op weg naar een derde wereldtitel ruim voor de seizoensfinale in Abu Dhabi. De achtervolgende groep coureurs wisselt dit seizoen van race tot race, dus wat kunnen we verwachten tijdens de Grand Prix van Italië?
Sessie | Datum | Tijd |
---|---|---|
Eerste vrije training | vrijdag 1 september | - |
Tweede vrije training | vrijdag 1 september | - |
Derde vrije training | zaterdag 2 september | - |
Kwalificatie | zaterdag 2 september | - |
Race | zondag 3 september | - |
Record Verstappen
Het is moeilijk te geloven dat Verstappen dit weekend in Monza niet het record voor de meeste opeenvolgende overwinningen in de F1-geschiedenis op zijn naam schrijft, gezien zijn verbluffende vorm. Zelfs twee stortbuien en een rode vlag konden de tweevoudig kampioen niet van zijn stuk brengen in zijn thuisrace - een race met zoveel risico's die het soort kansen bood waar rivalen het hele seizoen al naar verlangden.
Verstappen gaat daarom een nieuwe raceweek in met de wetenschap dat hij de eerste coureur in de geschiedenis kan worden die 10 overwinningen op rij behaalt, een reeks die teruggaat tot de Grand Prix van Miami in mei. Zijn kwalificatieprestaties in België en Zandvoort suggereren dat zaterdag geen problemen zal opleveren, waardoor hij een duidelijk race naar de overwinning zou moeten hebben. Immers 15 van de laatste 23 pole-sitters op Monza wonnen de race ook uiteindelijk, een beter rendement dan Monaco.
Ferrari vecht terug
De situatie bij Ferrari is ver verwijderd van de jubelstemming bij Red Bull, met een vreselijk weekend dat maar net gered kon worden door een top-vijf voor Carlos Sainz. Charles Leclerc's race was een puinhoop van begin tot eind. Contact in de openingsronde leidde tot enorme schade voordat een mislukte pitstop, die te wijten was aan een late call van de coureur, hem naar achteren wierp.
Een gebrek aan snelheid als gevolg van het ontbreken van downforce zou leiden tot de uitvalbeurt van Leclerc, maar de bewering van Sainz dat de Ferrari qua tempo niet eens in de bovenste helft van de teams zat qua racepace, maakt Ferrari vatbaar voor een pijnlijke terugkeer naar haar thuisrace voor de fans en de Italiaanse pers.
Wat kan Ferrari dan op Monza? De vorm van voor de zomerstop suggereert dat podiumplaatsen haalbaar zijn en een plaats van Leclerc of Sainz in de top drie zou een hele opluchting zijn voor alle betrokkenen.
Anderen bekeken ook:
Opleving Williams zet door
Williams' prestatie op Zandvoort was niets minder dan spectaculair als je de karakteristieken van het circuit analyseert. Gezien de sterke punten van de auto's van het team werd verwacht dat de Grand Prix van Nederland een van de meest uitdagende op de kalender zou zijn, maar een dubbele Q3-notering - Logan Sargeant's eerste in de F1 - en het tempo in de race gaven aan hoe sterk het team dit seizoen is geworden onder leiding van James Vowles.
Sargeants crash in de race was te wijten aan een hydraulische storing en Albon eindigde slechts achtste door een strategische fout. Het feit dat er teleurstelling was over een puntenfinish bewijst het niveau waarop het team opereert en is een goed voorteken voor Monza - een circuit dat de wagen zou moeten liggen.
Rommelige kwalificatie
Zoals gebruikelijk op Monza, kun je een rommelig einde van de kwalificatie verwachten. Met zoveel belang dat wordt gehecht aan slipstreamen om de beste rondetijd neer te zetten, is er meestal een massa verkeer bij de voorbereiding op de laatste kwalificatieronde van de sessie. Q3 in 2019 is hiervoor het duidelijkste voorbeeld, waar alleen Sainz en Leclerc op tijd start/finish haalden om aan een laatste ronde te beginnen nadat er in de slotseconden een kat-en-muisspel met negen auto's was ontstaan.
Het jaar daarop was niet veel beter, toen coureurs vochten om een ronde te kunnen rijden aan het eind van Q1, alsof er een race bezig was. De drukte op de baan bij races dit jaar biedt niet al teveel hoop dat dergelijke situaties kunnen worden vermeden, dus de wedstrijdleiding zal op de uitkijk moeten staan om ervoor te zorgen dat de sessie veilig wordt afgerond.
Een droog weekend?
Er is sinds de Grand Prix van Azerbeidzjan, negen races, geen volledig droog weekend meer geweest voor de F1. De meeste regen is gevallen in de afgelopen twee races in België en Nederland. Ook voor komend weekend zijn de voorspellingen wisselend.
Als het een keer droog is, zou voor het eerst sinds Bakoe een volledige voorbereiding in trainingen mogelijk moeten zijn, wat de pikorde weer zou kunnen opschudden. Kan de zon dan Verstappen tegenhouden?
Ook interessant:
Max Verstappen de enige echte koning van Zandvoort
Wát een Formule 1-weekend hebben we achter de rug. Het was mooi, mooier, het mooist en wat gebeurde er een hoop om over na te praten. Dat doen Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk dan ook.
Als Max Verstappen of één van je andere gekozen favoriete coureurs de GP van Azerbeidzjan wint, keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!