Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Canada 2024

Verstappen speelt met concurrentie: "Als hij wil, pakt hij drie of vier tienden"

Met de Grand Prix van Canada staat alweer race nummer negen op het programma van het Formule 1-seizoen. Tim Coronel voorspelt wie er kan komen bovendrijven tijdens het kletsnatte weekend.

Verstappen race Monaco
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen en Canada. Het was jarenlang geen al te beste combinatie. Maar de afgelopen twee jaar pakte Verstappen twee keer poleposition en won hij ook twee keer de race. Toch is het de vraag hoe goed Red Bull Racing dit keer voor de dag komt op het Circuit Gilles Villeneuve, het semi-stratencircuit in Montreal. "Je hebt hier best wel mooie rechte stukken en de balans is belangrijk in Canada. Hier is Red Bull altijd sterk geweest", zo zegt Tim Coronel in gesprek met RacingNews365.

Toch zijn er ook geluiden dat Red Bull het juist minder gaat doen door de kerbstones. Dat wijst Coronel van de hand. "Iedereen wijst nu weer naar dezelfde theorie. Ik zeg altijd: If you don't low, you go slow. Dat weten ze allemaal. Die paar langzame bochten, dat is dan eenmaal zo. Ze pakken de winst weer naar de snelle bochten. Dan moeten ze de kerbstones gewoon laten liggen."

Daarbij is er ook een extra spelbreker op komst: regen. Dat zorgt als vanzelfsprekend voor een extra dimensie. "Laten we dan zeggen dat het op de zaterdag tijdens de kwalificatie regent en tijdens de race droog is. Of andersom, maar dat gooit het ook weer een beetje om. Maar één van die twee. En een beetje herrie in de tent is goed", zo is de oudste Coronel klip en klaar.

De favoriet, ook in de regen, is en blijft echter Verstappen. "Dan is het sowieso Max, dat is niet zo heel moeilijk." Wie kunnen er voor de rest in de kwalificatie komen bovendrijven? "Ik zou het wel heel leuk vinden als Lewis Hamilton weer even kan pieken. Dat hij iets geks doet, zoals met slicks (op een opdrogende baan) poleposition pakken." Als de kwalificatie nat verloopt, dan gokt Coronel op een eerste startrij met Verstappen en Hamilton. "Alonso komt op de derde plek terecht, ervaring komt dan naar boven", zo is Coronel stellig.

Drie of vier tienden sneller

Daarnaast zijn er altijd coureurs die tegenvallen op een natte baan. "Esteban Ocon zit er sowieso slecht in en Sergio Perez gaat ook wegzakken. Zodra er druk is en er rare omstandigheden zijn, dan zakt hij altijd door het ijs. Daar moet hij echt aan werken. Het lijkt erop dat ze gewoon telkens te veel risico nemen. Doe het gewoon eens safe. Laat gewoon eens de snelheid zien die je hebt."

Toch zit er nog wel een risico in de regen. Er ligt namelijk een compleet nieuwe asfaltlaag in Montreal en dat kan uiteindelijk voor problemen zorgen, net als in China. "In de regen is het dan gewoon spekglad, dat kan ik je vertellen. Bij nieuw asfalt zit er nog veel bitumen in en dan komt de olie omhoog, helemaal bij warmte. En als het dan nat is, dan is het echt spek, spekglad. Als het droog is, dan heb je meer grip, want rubber op rubber is grip." Mocht de kwalificatie toch droog verlopen, dan heeft Verstappen toch gewoon de pole te pakken volgens Coronel, gevolgd door een van de Ferrari's en de McLarens.

Als de oudste Coronel het scenario mag uittekenen, dan verloopt de zondag in Montreal dus droog. "Max Verstappen is en blijft de te kloppen man", zo is ook al gelijk duidelijk wie de race in Canada gaat winnen. Charles Leclerc finisht achter de Nederlander met Lando Norris op P3. "Perez komt nog op de zesde plek terecht. Je kunt wel inhalen en op de rechte stukken gaan de Red Bulls best goed. Iedereen heeft zijn rekensommetje natuurlijk al gemaakt. Het enige wat in het rekensommetje even een verrassing kan zijn, is regen."

En hoe groot is het verschil dan tussen Verstappen en Leclerc op de streep? "Het verschil houden ze altijd wel klein. Max reguleert het gewoon om zijn banden te sparen. Als hij zou willen, pakt hij drie of vier tienden per ronde. Maar ze houden het gat altijd tussen de drie en vier seconden. En degene die achter je zit, gaat dan een beetje forceren. Dan geef je rest weer een duwtje, reguleer je het en heb je aan het einde altijd de betere banden over", zo sluit Coronel af.

Ook interessant:

Verstappen begon dit F1-seizoen als de grote favoriet. Een 4e wereldtitel zou eenvoudig worden gewonnen, zo dacht men. Maar hoe anders is dat nu? Coronel, Dimmers en Mosterdijk geven antwoord in de nieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast.

Of als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap