De kritiek op de huidige Formule 1 is soms niet van de lucht. De sport zou niet spannend genoeg zijn en vooral niet puur genoeg. In plaats van anderhalf uur stampen draait het op zondagmiddag om anderhalf uur sparen: het sparen van banden, van benzine, de motor, noem het maar op. Het kan ook Max Verstappen niet bekoren, zo geeft hij aan in gesprek met David Coulthard voor sponsor CarNext. "Weet je wat het probleem is", begint de Red Bull-coureur. "Je kan met deze auto's gewoon niet inhalen, op de meeste circuits in ieder geval niet. Daarom wil je eigenlijk altijd voor een éénstopper gaan." "Zo kan je je daarna wat terug laat vallen, waardoor degene achter je klem komt te zitten. Op dat moment is het aan jou als coureur om de banden heel te houden tot het einde van de race na de pitstop. Op andere circuits echter moeten we soms zelfs ook van het gas af gaan om benzine te sparen, omdat de benzinetank niet groot genoeg is om voortdurend voluit te gaan." Op de Nurburgring (foto hierboven) echter kregen Verstappen en co. de kans even te ervaren hoe het eigenlijk zou moeten zijn. Na een late safety car door het uitvallen van Lando Norris kregen de coureurs precies wat ze wilden: "We hadden nog twaalf ronden te gaan, reden met weinig benzine en met nieuwe banden en we konden echt pushen. Dat zag je ook aan de rondetijden. Die waren nog maar zo'n tweeënhalf tot drie seconden langzamer dan in de kwalificatie. Dat was niet verkeerd." Dat volgend jaar de auto's nog een beetje zwaarder worden, zoals we gisteren meldden , zal Verstappen opnieuw een doorn in het oog zijn, want het gewicht van de auto's draagt in zijn ogen bij aan het moeten sparen van zowel banden als brandstof: "Het zou beter zijn, ook voor de banden, als de auto's een stuk lichter zouden zijn."
Meest gelezen