De start van de Formule 1 Grand Prix van Singapore verliep opvallende rustig. Meest opmerkelijk moment was het moment waarop Lewis Hamilton bocht twee volledig afsneed en zo onder andere zijn teamgenoot pakte. Uiteindelijk gaf hij die positie wel weer terug, maar daardoor werd de aansluiting met Ferrari vrij snel opgegeven. Later gaf hij ook een plekje terug aan Lando Norris.
Max Verstappen deed geen gekke dingen, won één plekje, om vervolgens te proberen de mensen voor hem één voor één in te halen. Echter, net als in 2022 stuit hij daarbij op een taaie Kevin Magnussen. Dat heeft even wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk gaat hij er op harde banden wél aan voorbij.
Esteban Ocon moet het volgende slachtoffer worden, maar die hengelt hij niet rap genoeg binnen om ook daadwerkelijk een poging te wagen. Verstappen wordt dan ook verteld dat hij afstand moet houden van Ocon om niet alles over de klif te jagen.
Verder naar voren wordt Charles Leclerc overduidelijk ingezet om Carlos Sainz rugdekking te bieden. Hij moet een gat van vijf seconden laten vallen richting de serie pitstops. Dat wordt een schier onmogelijke opgave als Logan Sargeant zijn neus kapot rijdt en met zich meesleept over de baan, waardoor de safety car in de baan wordt geroepen.
Het maakt dat veel coureurs naar binnen komen, daar waar Max Verstappen doorrijdt op zijn harde banden en aansluit op P2. Leclerc liet op weg naar de pits een gat vallen van zo'n tien seconden om een dubbele pitstop te kunnen faciliteren, maar alsnog verliest hij zelf vier plaatsen.
En zo is Verstappen bij de herstart opeens in 'gevecht' om de leiding, maar Sainz verdwijnt direct als sneeuw voor de zon en in plaats daarvan moet hij in de spiegels George Russell in de gaten houden. Het bandenvoordeel is voor de Brit en Verstappen verdedigt wel, maar langer dan een volle ronde houdt hij geen stand. In de ronden daarna is hij ook niet opgewassen tegen Lando Norris, Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Hij is een sitting duck.
Daarachter vormt zich een enorme trein achter de Red Bull van Sergio Perez, een compleet atypische aanblik. Het tweetal wordt met nog dik twintig ronden te gaan uit hun lijden verlost als ze wisselen naar medium banden, maar ze vallen terug tot helemaal achteraan het veld.
Heel even lijkt hen een reddingsboei toe te worden geworpen als de Alpine van Esteban Ocon stilvalt. Er volgt een virtual safety car, waardoor een enkeling binnenkomt, maar het gros, waaronder de toppers, blijft buiten. Een ronden later kiest Mercedes voor de aanval door alsnog naar verse medium banden te wisselen. Ze geven track positie op en liggen dan opeens achttien seconden achter P1.
En Verstappen? Door die pitstops klimt hij op naar zijn startpositie: P11. Nadien maakte hij korte metten met Guanyu Zhou en dus ligt hij in de punten. Ook Nico Hulkenberg wordt ingerekend en Liam Lawson, Oscar Piastri en Pierre Gasly liggen binnen schootsafstand.
Mercedes nam met de extra pitstop de gok, maar in tandem gaan Russell en Hamilton wel heel snel naar voren en Charles Leclerc legt hen nauwelijks een strobreed in de weg. Het leidende viertal (met Norris op P2) ligt dan met nog vier ronden te gaan binnen drie seconden van elkaar, iedereen kan winnen! Sainz meldt echter dat zijn voorbanden eraan zijn.
Maar de top vier kan dat wel als een harmonica in elkaar schuiven, echte aanvallen blijven uit. Als aan een touwtje gaan ze over het circuit en het is Russell die zijn ruiten ingooit door te crashen! Sainz wint zodoende, terwijl Verstappen als vijfde het zwart wit geblokt pakt. De mooiste punten zijn op P9 voor Liam Lawson.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Singapore 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!