Op vrijdag hadden de teams zich opgemaakt voor regenbuien, maar in Spielberg bleven de donkere wolken grotendeels aan de andere kant van de Stiermarkse heuvels. Daardoor kon er toch al een beetje een beeld ontstaan van de verhoudingen tijdens het eerste raceweekend in Oostenrijk. Daar waar Mercedes normaal in racepace gelijkwaardig is aan Red Bull en over een snelle ronde iets langzamer, zagen we dit keer een ander beeld.
Hamilton de snelste man
In de eerste vrije training was het Max Verstappen die de lakens uitdeelde op de Red Bull Ring. Hij was vier tienden sneller dan Lewis Hamilton over een snelle ronde, terwijl de Brit behalve Verstappen ook Pierre Gasly sneller zag gaan. In de tweede vrije training, die werd verreden op hetzelfde tijdstip als op zaterdag en zondag de kwalificatie en de race, waren de verhoudingen echter iets minder scheef. De veranderingen die Mercedes aan de wagen had doorgevoerd wierp zijn vruchten af en de verschillen waren daardoor kleiner.
Op het scorebord misschien nog niet, want opnieuw leek Hamilton tijdens zijn snelste ronde vier tienden van een seconde langzamer te zijn dan zijn Red Bull-concurrent, maar schijn bedriegt. De Brit zag een snellere ronde, zelfs sneller dan die van Verstappen, af worden gepakt vanwege het overschrijden van de track limits.
Als we naar de sectortijden kijken en de beste sectortijden bij elkaar optellen, dan zien we dat Hamilton sneller was dan Verstappen over een snelle ronde (zie onderstaande tabel). Het verschil is weliswaar verwaarloosbaar, omdat Hamilton in zijn snelste derde sector over de track limits ging en een klein beetje tijd won, maar het is toch een heel ander beeld dan de vier tienden achterstand die op het scorebord staat.
Sergio Perez en Valtteri Bottas bleven ver achter op hun teamgenoten, maar zeiden beide na afloop van de trainingen dat het beter kon. De Fin focuste zich deze vrijdag vooral op de lange runs, terwijl Perez naar eigen zeggen nog veel meer uit de auto kan halen.
Analyse gaat verder onder de tabel.
Theoretisch snelste rondetijden (VT2)
Coureur | S1 | S2 | S3 | Gecombineerd | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Hamilton | 16,764 | 28,898 | 19,657 | 1.05,319 | - |
Verstappen | 16,727 | 28,925 | 19,740 | 1.05,392 | + 0,073 |
Perez | 16,720 | 29,206 | 20,089 | 1.06,015 | + 0,696 |
Bottas | 16,689 | 29,305 | 20,160 | 1.06,154 | + 0,835 |
Red Bull indrukwekkend op racepace
Als we echter een kijkje nemen naar de lange runs, dan zien we een heel ander beeld. Opvallend, want de afgelopen weken en maanden was het Red Bull dat voornamelijk over een snelle ronde heel snel was, terwijl ze qua racepace ongeveer van het niveau van Mercedes waren.
Verstappen en Hamilton kozen voor longruns op andere banden. De Nederlander reed op de harde banden en de Brit op de zachte banden. Toch waren de tijden vergelijkbaar. Gemiddeld reed de Nederlander ongeveer even snel als Hamilton, terwijl hij dus op de harde sloffen reed en de Brit op het zachte rubber.
Alhoewel het dus niet mogelijk is om de twee op dezelfde band te vergelijken, laat dit dus zien dat Red Bull aanzienlijk sneller was in de lange runs. Bottas en Perez waren ook wat betreft de longruns overigens langzamer dan hun teamgenoten en zullen op zaterdag nog flink aan de bak moeten.
Zie hieronder de rondetijden van de twee toppers. Hamilton deed een stint van 10 ronden op de rode band, terwijl Verstappen een stint van achttien ronden op de harde band. Als er een X staat, betekent dat dat de rondetijd niet representatief was vanwege bijvoorbeeld verkeer.
Rondetijden longrun
Ronde | Hamilton (S) | Verstappen (H) |
---|---|---|
1 | 1.09,393 | 1.09,967 |
2 | X | 1.09,637 |
3 | 1.09,659 | X |
4 | 1.09,456 | 1.09,435 |
5 | X | 1.09,927 |
6 | 1.09,622 | X |
7 | 1.09,666 | 1.09,461 |
8 | X | 1.09,469 |
9 | 1.09,430 | 1.09,546 |
10 | 1.09,538 | 1.09,788 |
11 | 1.09,535 | |
12 | 1.09,566 | |
13 | 1.09,566 | |
14 | 1.09,506 | |
15 | 1.09,615 | |
16 | 1.09,805 | |
17 | 1.09,802 | |
18 | 1.09,642 |
Al met al wordt het op zaterdag spannend. Hamilton houdt zijn hart al vast voor de Honda-motor. "Geen idee hoe hard Red Bull op zaterdag gaat als ze de motor openschroeven", zo riep hij na de tweede vrije training. De topsnelheden laten zien dat Red Bull ook op vrijdag alweer wat won op de rechte stukken, zelfs op het moment dat de Honda-motor nog niet op volle toeren draaide.
Als Verstappen zich op zaterdag weet te verzekeren van de poleposition, dan zorgt dat voor geweldige kansen in de race, want aan zijn racepace zal het niet liggen. Tegelijkertijd is het een bonus voor Red Bull dat Bottas op zijn minst vanaf de vierde plaats zal starten vanwege een gridstraf. Met een beetje geluk voor Verstappen en Perez wordt dat de zesde of misschien wel zevende plaats, waardoor Hamilton het tijdens de Grand Prix van Stiermarken helemaal alleen moet doen.
Ook interessant:
Video: Zo werkt het hybridesysteem van een Formule 1-motor
De power units van de F1-auto's zijn zeer complex, maar hoe werken de hybride systemen? Wat is de ERS, wat doet de MGU-H of MGU-K? Wij leggen het uit in onderstaande video.
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Stiermarken 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
DoejzPoohdini
Ligt allemaal weer dichtbij elkaar, gaat spannend worden morgen en op zondag is RedBull volgens Hamilton 3 tienden sneller op de rechte stukken. Lees DRS stukken en komt hij zodra hij achter Max zit er niet voorbij. Einde race Max op 1, Lewis op 2 en Perez op 3
M L
Nee hoor, deze wordt weer voor Max
F1 journalist en expert
Je bedoeld : Max op 1 ?…….
Cart-ridge
Natuurlijk is het koffiedik kijken maar het is toch een heel ander beeld dan voorgaande jaren. Toen smachtten we naar de momenten dat Max Mercedes pijn kon doen. En nu is het een beetje andersom. Hamilton is zoekende, Mercedes in paniek en Bottas is gewoon nergens.
rogiogie
MAX zij al: resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor succes. Tegelijkertijd zagen we de afgelopen jaren RBR niet schitteren op zaterdagen en toch op zondagen de winst pakken of er minstens voor strijden. Dat het beeld in de vrije training ook hier al bevestigd dat het dicht op elkaar zit of RBR zelfs sneller is, dat geeft de MAX fan wel moed!
TotheMax.
Max zij....serieus?
Curiously
Dat krijg je met al die LGBTQHABC...Z
Artis
Ik moet wel nog even zien hoe deze compactere motor zich houdt op hoogte. Succes uit het verleden kan je niet zomaar op de nieuwe motor projecteren.
FerryFast123
In deze racepace vergelijking is Lewis op soft en Max op hard. Dit ziet er dus echt heel goed uit!
M L
Zeker, en in de kwalificatie is hij denk ik ook sneller. Max heeft vandaag niet serieus geprobeert een snelle kwalificatieronde af te leggen
Moiboi Foedada
Racepace op soft is bij de Mercedes altijd minder. Rood is voor de kwalificatie en je moet er nu eenmaal op rijden om aan het reglement te voldoen. Op geel maar ook op wit is de Mercedes sneller.Dus deze banden zijn relevanter voor race pace.
Okkie
Ook daar presteert Merc niet. De auto is slecht voor de banden. Max kan rustig een tweestopper maken om op versere banden de banden van MErc naar de gallemiesen te brengen. Go Max Go!
Ep
Er wordt bijna nooit 3x paars gereden. Daarnaast is het zo dat je NIET sneller bent als je daarvoor buiten de tracklimits gaat…
HoogSammie
Verpulvert? Zit hartstikke dicht bij elkaar. Hebben we eindelijk weer eens spannende races, zo spannend dat ik bijna niet durf te kijken... verpulveren dat was zo in eerdere seizoenen met de constante winst van MB. Dit seizoen wordt er niets verpulverd, naast de competetieve RB en MB zitten de rest van de teams er ook steeds beter bij. De enige die ( helaas) verpulverd wordt is het team van Haas want zelfs Williams is aan een opmars bezig.