Op een stoffige baan ging de kwalificatie voor de Franse Grand Prix van start, waarbij de teams van Ferrari en Mercedes geen enkel probleem kenden in Q1. Max Verstappen verging het in zijn eerste run minder goed, maar uiteindelijk wist de Nederlander met de hakken over de sloot als veertiende door te gaan naar Q2.
Het was wederom dringen voor de laatste posities in de top vijftien, waarbij de tijden in de slotseconden flink omlaag doken. Daniil Kvyat, Romain Grosjean, Lance Stroll, George Russell en Robert Kubica wisten zich niet te plaatsen voor het tweede deel van de kwalificatie.
In Q2 legden de topteams de basis voor hun racestrategie. De band waarop een coureur in deze sessie zijn snelste tijd noteert, is de band waarop hij de race zondag moet starten. Mercedes, Ferrari en Verstappen wisten zichzelf op de medium band te kwalificeren.
Op de gele band wist Verstappen zich wel eenvoudig te kwalificeren voor het derde en laatste del van de kwalificatie. Ditmaal was het Pierre Gasly die met de hakken over de sloot zichzelf als tiende wist te plaatsen, wel gebruikte de Fransman daarvoor de zachte band, wat hem zondag een strategisch nadeel oplevert tijdens de race.
Afvallers: Alexander Albon, Kimi Raikkonen, Nico Hulkenberg, Sergio Perez en Kevin Magnussen.
In Q3 reden alle coureurs, verplicht, op de rode soft band. Met de motoren vol open geschroefd, de party modus in gebruik en verse banden gingen de coureur het gevecht voor de pole aan.
Dit werd een strijd tussen de beide Mercedessen, die meer dan een halve seconde sneller waren dan Leclerc op de derde plaats. Verstappen vond zichzelf na de eerste run terug op de vierde positie, maar keek tegen een achterstand van 1,2 seconde aan. Verrassend genoeg wist hij de McLarens van Carlos Sainz en Lando Norris minder dan één tiende voor te blijven.
In de slotminuut was het aan de beide Mercedes-coureurs om het onderlinge gevecht te beslissen. Hamilton wist zijn tijd nog verder aan te scherpen. Verstappen ging in de slotseconden naar de vierde plaats, voor de beide McLarens, op een volle seconde achter de polesitter.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!