De spec 4-motor van Honda moet een flinke stap vooruit zijn voor Red Bull in de strijd met Mercedes en Ferrari. Niet alleen krijgt de motor ongeveer 25 pk extra, deze beschikt ook over een echte party modus. Hierdoor moet Verstappen in de kwalificaties beter op kunnen boksen tegen de concurrentie en een paar extra tienden tijdwinst pakken in de allesbepalende rondjes. Daar waar de Ferrari- en Mercedes-coureurs nog straffeloos kunnen wisselen naar een derde exemplaar van de verbrandingsmotor, turbo en MGU-K, wacht Verstappen direct een gridstraf. Zeer waarschijnlijk zal Red Bull deze incasseren op het circuit van Monza, waar volgens verwachting ook Renault een nieuwe motorupgrade zal introduceren. Van Ferrari en Mercedes is nog onbekend wanneer zij wisselen naar hun derde variant van de krachtbron, maar aangenomen wordt dat dit op Spa of Monza zal zijn. Ferrari zal alles uit de kast trekken om te schitteren tijdens haar thuisrace voor de tifosi. Verstappen staat voor alle zes de onderdelen van de powerunit op scherp. Red Bull zal daarom bij het incasseren van een gridstraf het maximale aantal onderdelen tegelijk vervangen, om zo in de rest van het seizoen gridstraffen uit te sluiten. Niet ondenkbaar is dat Verstappen zelfs meermaals tijdens een GP-weekend wisselt naar een nieuwe motor, om zo een poule op te bouwen voor de resterende races. Van de concurrenten staan Valtteri Bottas, Sebastian Vettel en Charles Leclerc op scherp voor wat betreft de MGU-K, elektronica en energy store. Onderdelen waarvan er twee per jaar gebruikt mogen worden en onderdelen die niet direct bij een motorupgrade vervangen dienen te worden. Normaal gesproken wisselen teams bij de introductie van een nieuwe versie van de verbrandingsmotor alleen de MGU-H en turbo.
Meest gelezen