Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen wacht als enige topcoureur gridstraf in komende races

Max Verstappen weet dat hij in een van de komende races van achter op de grid moet starten. In de maand september introduceert Honda net als de concurrentie een grote motorupgrade, maar alleen voor Verstappen zal dit direct consequenties met zich meebrengen.

De spec 4-motor van Honda moet een flinke stap vooruit zijn voor Red Bull in de strijd met Mercedes en Ferrari. Niet alleen krijgt de motor ongeveer 25 pk extra, deze beschikt ook over een echte party modus. Hierdoor moet Verstappen in de kwalificaties beter op kunnen boksen tegen de concurrentie en een paar extra tienden tijdwinst pakken in de allesbepalende rondjes. Daar waar de Ferrari- en Mercedes-coureurs nog straffeloos kunnen wisselen naar een derde exemplaar van de verbrandingsmotor, turbo en MGU-K, wacht Verstappen direct een gridstraf. Zeer waarschijnlijk zal Red Bull deze incasseren op het circuit van Monza, waar volgens verwachting ook Renault een nieuwe motorupgrade zal introduceren. Van Ferrari en Mercedes is nog onbekend wanneer zij wisselen naar hun derde variant van de krachtbron, maar aangenomen wordt dat dit op Spa of Monza zal zijn. Ferrari zal alles uit de kast trekken om te schitteren tijdens haar thuisrace voor de tifosi. Verstappen staat voor alle zes de onderdelen van de powerunit op scherp. Red Bull zal daarom bij het incasseren van een gridstraf het maximale aantal onderdelen tegelijk vervangen, om zo in de rest van het seizoen gridstraffen uit te sluiten. Niet ondenkbaar is dat Verstappen zelfs meermaals tijdens een GP-weekend wisselt naar een nieuwe motor, om zo een poule op te bouwen voor de resterende races. Van de concurrenten staan Valtteri Bottas, Sebastian Vettel en Charles Leclerc op scherp voor wat betreft de MGU-K, elektronica en energy store. Onderdelen waarvan er twee per jaar gebruikt mogen worden en onderdelen die niet direct bij een motorupgrade vervangen dienen te worden. Normaal gesproken wisselen teams bij de introductie van een nieuwe versie van de verbrandingsmotor alleen de MGU-H en turbo.

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer