Wie puur naar de eindstand van de Formule 1 kijkt, zal de conclusie trekken dat Max Verstappen lange tijd over een competitieve auto beschikte. Toch was dat met name in de eerste seizoenshelft niet echt het geval. McLaren lag een straatlengte voor op Red Bull qua snelheid en Verstappen kon maar sporadisch zegevieren. Een titel leek dan ook ver weg.
Uiteindelijk draaiden Verstappen en Red Bull het helemaal om en kwam hij maar twee punten tekort om Lando Norris van de wereldtitel te houden. Maar op welk moment had de 28-jarige Verstappen door dat het weleens een lastig jaar kon gaan worden?
"De wintertest", stelt Verstappen tegenover Viaplay. "Omdat de auto eigenlijk precies hetzelfde deed als wat de vorige auto ook deed. Altijd onderstuur in het midden van de bocht en als je dat probeerde aan te pakken, had je weer niet genoeg stabiliteit aan de achterkant. We hebben in de wintertijd heel veel geprobeerd. Als je ook nog de wind in je rug had, dan was het helemaal een drama. Heel lastig."
En Verstappen keek natuurlijk ook met een schuin oog naar McLaren. "Je ziet natuurlijk ook de tijden van McLaren. In de longruns kon je zien dat ze met veel benzine reden en dan stond je er een minimaal een halve seconde achter op dat moment. Toen wist ik wel dat het lastig ging worden."
De problemen oplossen
Verstappen hield wel hoop. "Je weet het natuurlijk nooit. Je weet ook niet hoe andere teams zich gaan ontwikkelen. Maar ik had het vorig jaar al, toen was de tweede helft ook al lastig. Ik hoopte sowieso dat we iets zouden vinden nadat we de titel hadden gewonnen. Anders werd het volgende jaar een lastig verhaal."
Dat gebeurde dus niet. Verstappen erkent dat Red Bull moeite had om de problemen op te lossen. "Bij ons was het best een probleem om te weten waar je het moet vinden. We konden het gewoon niet vinden op dat moment. De auto was ten eerste te langzaam en ook nog heel gevoelig voor kleine veranderingen. Op sommige momenten zag het er heel lastig uit om vooraan mee te doen in Q3."
"Meestal was het op zondag nog slechter dan op zaterdag. Deze banden zijn ook heel gevoelig, vooral voor stress of te veel glijden. Als je dan al niet de balans hebt... Over één ronde kan je soms nog wat dingen maskeren. Daarom zie je ook dat veel auto's heel vaak dicht bij elkaar zitten in de kwalificatie, maar in de race zie je de echte problemen van een auto meer eruit komen."
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!