Max Verstappen kende een baaldag. De 21-jarige Nederlander kwam op vrijdag amper tot rijden toe, volgens zijn team Red Bull Racing omdat men met een versnellingsbakprobleem had te kampen. Uiteindelijk passeerde Verstappen slechts 29 maal de lijn bij start en finish, waar veel van zijn tegenstanders meer dan honderd ronden aflegden.
Of de crash van Verstappens nieuwbakken teammaat Pierre Gasly te maken had met de nieuwe problematiek, wilde Red Bull Racing niet bevestigen. Boze tongen beweerden dat de Oostenrijkse stal een issue met de Honda-motor probeerde te verhullen. Wat het ook was: na de ochtendsessie was het, achteraf gezien, al over en sluiten voor Verstappen, die zijn verder sterke testweken zodoende in mineur afsluit.
Een voortijdig einde was er ook bij Vettel en Ferrari. De viervoudig wereldkampioen had zich behoorlijk productief getoond door tegen de klok van 15.30 uur al 110 rondjes op het bord te hebben gebracht. Kort daarna viel Vettel echter stil, vanwege een elektronisch probleem. Het ongemak was niet op tijd te verhelpen en zodoende kon Ferrari tweeënhalf uur voor het sluiten van de markt al inpakken.
Toch kan de Scuderia met een goed gevoel terugkijken op de laatste testdag. In één van zijn honderdtien rondjes kwam Vettel namelijk tot een 1.16,221, wat de snelste ronde uit acht dagen testen in Noord-Spanje betekende. Aan het einde van de middagsessie kwam Hamilton ongelooflijk dichtbij, maar nét niet dichtbij genoeg om dezelfde tijd te rijden. De Britse wereldkampioen noteerde namelijk een 1.16,224, waarmee hij drie duizendsten van een seconde inleverde ten opzichte van zijn rivaal. Beide heren reden hun snelste rondetijd op de allerzachtste Pirelli-compound, de C5.
Verstoppertje spelen bleek onmogelijk op de laatste dag: op Verstappen na, die zijn snelste rondje op de C3-band reed, monteerde iedereen de C5. Nico Hulkenberg stuurde zijn Renault naar P4, achter Valtteri Bottas, die voor Mercedes de ochtendsessie voor zijn rekening had genomen. Daniil Kvyat reed een flink aantal ronden en reikte tot een vijfde positie, voor Carlos Sainz en Romain Grosjean.
Het testwerk zit erop, de coureurs, teams, journalisten en fans kunnen het Circuit de Barcelona-Catalunya verlaten. Op vrijdag 15 maart aanstaande is de eerste officiële sessie van 2019 een feit: om 2.00 uur 's nachts Nederlandse tijd springt het licht aan het einde van de pitstraat op het Albert Park Street Circuit in Melbourne, Australië op groen.
Plek | Naam | Wagen | Tijd |
---|---|---|---|
1. | S. Vettel | Ferrari | 1.16,221 |
2. | L. Hamilton | Mercedes | 1.16,224 |
3. | V. Bottas | Mercedes | 1.16,561 |
4. | N. Hulkenberg | Renault | 1.16,843 |
5. | D. Kvyat | Toro Rosso | 1.16,898 |
6. | C. Sainz | McLaren | 1.16,913 |
7. | R. Grosjean | Haas | 1.17,076 |
8. | D. Ricciardo | Renault | 1.17,114 |
9. | K. Raikkonen | Alfa Romeo | 1.17,239 |
10. | K. Magnussen | Haas | 1.17,565 |
11. | M. Verstappen | Red Bull | 1.17,709 |
12. | S. Perez | Racing Point | 1.17,791 |
13. | R. Kubica | Williams | 1.18,993 |
Meest gelezen
In dit artikel