We ontmoetten Sebastian Vettel in het motorhome van Scuderia Ferrari, waar een gezellig gesprek plaatsvond. De viervoudig wereldkampioen nam uitgebreid de tijd voor RacingNews365 en kregen dankzij Shell de kans om de vragen van de Formule 1-fans aan hem te stellen. Je bent een ervaren coureur, wat kan je nog leren van een jongere coureur als Charles Leclerc? Ik denk niet dat leeftijd zo relevant is. Natuurlijk probeer je altijd de limiet te vinden, van jezelf en van de auto. Charles is op papier jonger en heeft wat minder ervaring, maar hij rijdt al jaren in de autosport. Ook al kom je op jonge leeftijd in de F1, dan nog ben je al zeer ervaren. Leeftijd is slechts een getal. Natuurlijk helpt ervaring in de Formule 1. Je kan nog altijd veel van elkaar leren. Ieder mens is anders en heeft een andere werkwijze en rijstijl. Er zijn zeker dingen die ik nog van hem kan leren. Wat weet je over de rol van Shell V-Power? Brandstof speelt een belangrijke rol, want het zorgt ervoor dat we de motor kunnen gebruiken zoals wij willen en draagt bij aan het vermogen van de motor en maakt deze ook betrouwbaarder. Het partnership met Shell is voor Scuderia Ferrari zeer belangrijk. Natuurlijk zijn ze een grote sponsor van het team, maar daarnaast helpen ze ons echt bij het verbeteren van onze performance. Shell liet zien dat we met zoveel performance kunnen winnen door het gebruik van de juiste brandstoffen. Door de brandstofontwikkeling hebben we al veel vermogen gewonnen. Hoe heeft de rol van brandstof in de Formule 1 zich ontwikkeld in de afgelopen periode? Daar kunnen de engineers jou het beste antwoord op geven. Ik weet niet wat de verschillen in de samenstelling zijn. Het werk van Scuderia Ferrari en Shell gaat hand in hand en dat is heel anders dan toen ik in de Formule 1 debuteerde. Toen was er een brandstofleverancier binnen een team en hun rol was om brandstof te leveren. Nu werkt het team veel nauwer samen met haar brandstofpartner bij de ontwikkeling van de power unit en de ontwikkeling daarbij. De upgrades zijn gebaseerd op de brandstof die we gebruiken en de brandstofupgrades zijn afgestemd op onze motor.
Als je een circuit uit het verleden terug zou mogen zetten op de F1-kalender, welke zou je dan kiezen? De Nordschleiffe. Het is de beste baan die er is. Als je het opnieuw zou asfalteren en de veiligheidsmaatregelen zou verbeteren kan het werken. Je moet het circuit natuurlijk wel wat aanpassen en inhalen wordt misschien wat lastig. Het oude circuit van Spa of Sao Paulo zou ook erg leuk zijn. Welke innovaties van Shell hebben jou het meest verrast? Het feit dat Shell steeds weer kleine veranderingen weten door te voeren in het brandstofmengsel en dat het zo’n grote impact heeft op onze performance op de baan. Credits aan alle mensen die daarbij betrokken zijn. De mensen die in het laboratorium continu nieuwe producten en formules ontwikkelen, zelfs als je denk dat iets al zeer, zeer geavanceerd is, weten ze het nog te verbeteren en meer performance te vinden of de betrouwbaarheid te verbeteren. Welke Ferrari wil je privé rijden? Een GTC4 Lusso, 488 Pista of een 812 Superfast? Zeker de Ferrari 488 Pista. Hij is erg snel en met de turbo heb je directe response. Een heel indrukwekkende auto en ik rij hem zonder hulpmiddelen, waardoor je lekker kan driften met deze auto. Ik geniet ervan om in een Ferrari te rijden. Hoe deal je met de constante druk die het leven van een Formule 1-coureur meebrengt? Ik denk niet dat dit alleen geldt voor Formule 1. De meeste druk leg ik mezelf op. Je hebt altijd een bepaalde verantwoordelijkheid voor het team en de mensen waarvoor je werkt. Het team heeft twee auto’s en het is ons doel om zo goed mogelijk te presteren, maar dat is de intentie die ik van nature heb. Als ik goed presteer ben ik de eerste die weet hoe goed of slecht ik presteerde. Ik leg mezelf het meeste druk op en ben altijd eerlijk naar mezelf. Als je houdt van hetgeen je doet, dan ga je altijd voor het maximale. Met medewerking van Joe van Burik.
Meest gelezen