Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vettel voelt zich nu gelukkiger dan tijdens zijn Ferrari-carrière

Sebastian Vettel voelt zich bij Aston Martin gelukkiger dan tijdens zijn laatste periode bij topteam Ferrari. De viervoudig wereldkampioen stapte in 2021 over naar de renstal nadat de Scuderia zijn contract niet verlengde.

In 2020 werd bekend dat Sebastian Vettel na dat seizoen niet meer zou uitkomen voor Ferrari. Het gedwongen vertrek pakte goed uit, want de Duitser voelt zich bij Aston Martin gelukkiger dan in zijn laatste termijn bij de Italiaanse renstal. Na vijf jaar bij Ferrari te hebben gewerkt, bevestigde het team dat ze Vettel voor 2021 zouden laten vallen. De timing van de aankondiging, begin 2020, betekende een seizoen vol tensie, waarbij Vettel worstelde met zijn snelheid en verschillende fouten maakte, voordat hij een contract tekende bij Aston Martin. Hoewel zijn eerste seizoen in het groen enigszins tegenviel, omdat de AMR21 minder competitief was dan verwacht, voelt Vettel zich een stuk beter bij de renstal. In Abu Dhabi zei hij op de boordradio: "Bedankt dat je me een nieuw thuis hebt gegeven!" Zijn eerste seizoen bij het team leverde een elfde plaats in het kampioenschap op, evenals een podium in Bakoe. Op de vraag of hij gelukkig is na zijn eerste termijn, moest Vettel even nadenken. "Nou, mijn vertrek bij Ferrari was misschien een beetje raar. Wat dat betreft ben ik nu gelukkiger dan voorheen", zei hij in gesprek met het Duitse Blick . "Maar ik wil mijn tijd bij Ferrari nooit missen. Zelfs als mijn geplande grote successen daar niet uitkwamen. We wilden wereldkampioen worden."

Vettel won de 'Overtaking Award'

Vettel pakte in 2021 naast zijn podium nog een prijs, want hij won de nieuw bedachte 'Overtaking Award' voor het maken van 132 inhaalacties gedurende het seizoen. "Nou, als je normaal gesproken in de achterhoede moet starten, heb je meer kans om deze titel te winnen", zei hij lachend. "Ik had liever meer punten gehad en, zeker in Boedapest, mijn tweede plaats op het podium niet verloren (na de race raakte hij zijn podium kwijt omdat er te weinig brandstof in zijn tank zat, red.)." Met de overstap van Vettel naar Aston Martin, dat in 2020 enorm competitief was in hun Racing Point-vorm, gaf hij toe dat de stap terug een teleurstelling was. "We hadden over het algemeen een moeilijk jaar met de nieuwe reglementen en de aangepaste vloer. We hadden niet zo'n hoge rake aan de achterkant als Red Bull, bijvoorbeeld. Mercedes had ook last van de vloer. Onze auto is niet zo efficiënt. Dat is een zwak punt. Helaas hadden we te vaak te veel drag ." Vooruitkijkend naar 2022 en het begin van de nieuwe reglementen in de F1, zei Vettel dat hij geen interesse heeft om te speculeren over hoe competitief het team zou kunnen zijn, aangezien ze opnieuw beginnen met een lege pagina. "Natuurlijk kun je nog geen cijfers of voorspellingen geven." "Ik kan nu niet zeggen dat we het snelste team zullen zijn en wereldkampioen zullen worden. Maar als je met alle teams praat, hopen en geloven de meesten van hen dat ze vooraan zullen staan. Dat gaat niet lukken. We moeten met beide benen op de grond blijven staan en realistisch blijven."

Viaplay
x
Breaking 'Red Bull-vertrek Newey voor GP Miami aangekondigd'