Het team van Williams is al jaren bezig met een langzame opmars richting de top van het middenveld en kende dit seizoen een enorme sprong. De Britse renstal eindigde uiteindelijk als nummer vijf bij de constructeurs, 45 punten voor Racing Bulls. De 137 punten die het team scoorde, was het hoogste puntenaantal tien jaar. Daarnaast stond er dit jaar voor het eerst sinds 2021 weer een Williams-coureur op het podium.
Waar alle ogen aan het begin van het seizoen gericht waren op de uitstekende prestaties van Alexander Albon, was het in de tweede seizoenhelft Carlos Sainz die de F1-wereld verraste met derde plaatsen tijdens de Grands Prix van Azerbeidzjan en Qatar en de sprintrace in Austin. Waar Sainz voor de zomerstop slechts 13 punten scoorde, wist hij er vanaf de GP van Italië 51 te behalen. Albon scoorde voor de zomerstop 54 punten, en vanaf de GP van Italië 19 punten.
Die ommekeer van Sainz heeft volgens oud-wereldkampioen Jacques Villeneuve in gesprek met PokerScout te maken met één belangrijke factor: "Elk team waar hij naartoe is gegaan, heeft hij beter gemaakt. Bij ieder team had hij in het begin moeite om op snelheid te komen vergeleken met zijn teamgenoot, totdat hij de auto beter maakte en hem geschikter voor zijn rijstijl maakte."
"Hij zorgde ervoor dat beide coureurs in het team sneller gingen, maar de positieve effecten waren bij hem altijd groter. Iedere keer dat hij vervolgens een team verliet, werd het team minder goed. Dat zag je bij Renault, daarna bij McLaren en het gebeurt nu ook bij Ferrari."
"Vervolgens gaat hij naar Williams, en daar gebeurt weer hetzelfde. Zijn teamgenoot gaat super snel, hij werkt aan de wagen en maakt die veel sneller zonder dat die doorontwikkeld wordt, en vervolgens is hij op het einde van het jaar snel en is de auto sneller. Dat is ook waarom Williams hem gecontracteerd heeft."
Unieke kwaliteit
Maar wat doet Sainz, waardoor dit gebeurt? Villeneuve ziet een speciale kwaliteit bij de Spanjaard, welke hij verder alleen bij niemand minder dan Max Verstappen ziet. "Hij werkt aan de wagen, dat is alles. Maar hij begrijpt daadwerkelijk wat de auto doet. En hij denkt erover na, net zoals Max. Hij weet wat de auto nodig heeft. Dat gaat verder dan: 'hij overstuurt, of hij onderstuurt'. Daar heb je namelijk helemaal niets aan, helemaal niets."
"Er zijn momenten waarop je je rijstijl moet aanpassen om te begrijpen wat het probleem van de auto is, zodat je het kunt oplossen en daarna weer normaal kunt rijden. Alles vult elkaar aan. Er zijn miljoenen redenen waarom je onderstuur kunt hebben."
Soms denkt iemand: 'Hé, ik had overstuur bij het uitkomen van de bocht.' Nee, dat klopt niet. Het probleem begon halverwege de bocht met onderstuur, dat later leidt tot overstuur bij het uitkomen. Veel coureurs begrijpen dit niet. Zulke coureurs kunnen de auto niet verbeteren, omdat ze proberen een probleem op te lossen dat er eigenlijk niet is. Ze proberen hun eigen probleem op te lossen en maken de auto alleen maar slechter."
"Het kan zelfs zo zijn dat zij zelf twee of drie keer sneller gaan, omdat ze een fout in hun rijstijl corrigeren, maar ondertussen wordt de auto slechter. Zo gaan uiteindelijk beide coureurs langzamer, en dat was ook een probleem bij Red Bull."
Villeneuve haalt Verstappen en Pérez aan
Villeneuve legt dit fenomeen vervolgens verder uit, en gelooft dat dit ook de reden is waarom Verstappen de laatste jaren altijd een enorm voordeel heeft gehad ten opzichte van zijn teamgenoten. "Iedereen zegt: 'De auto is gemaakt voor Max. Arme tweede coureur.' Maar dat is niet zo. Max werkt aan de auto en maakt hem steeds beter."
"Als je niet begrijpt wat er met de auto gebeurt tijdens het seizoen, ga je steeds langzamer, niet omdat jij langzamer bent, maar omdat Max steeds sneller gaat. Dat komt doordat jij niet begrijpt wat er met de auto gebeurt."
"Natuurlijk zal de auto afgestemd worden op Max, en voor jou wordt hij daardoor onhandelbaar. We zagen het bij Perez. Elk jaar startten ze het seizoen gelijkwaardig, en daarna gebeurde er niets. Perez ging niet langzamer; Max werd alleen maar sneller, omdat hij echt begreep wat er met de auto gebeurde."
"Je moet dus uitzoeken wat je nodig hebt om in de perfecte zone te komen, waar de auto een verlengstuk van je lichaam wordt en je er niet meer over hoeft na te denken. Slechts heel weinig coureurs kunnen dat", concludeert Villeneuve.
De coureurs die dus wel over deze kwaliteit beschikken, zijn volgens de Canadees Verstappen en Sainz.
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!