Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Voormalig F1-coureur Glock geniet van DTM-carrière: "Overstap is niet eenvoudig"

Alexander Albon maakte dit jaar de overstap van de Formule 1 naar het DTM-kampioenschap. Het ooit zo prestigieuze kampioenschap met Duitse automerken als BMW, Audi en Mercedes is op de schop gegaan, waardoor Albon dit jaar kan racen in een Ferrari-bolide. Tegenover deze site gaf de voormalig teamgenoot van Max Verstappen aan dat de overstap naar de DTM niet zo eenvoudig is voor een F1-coureur. Ook voormalig F1-coureur Timo Glock bevestigt dat in gesprek met RacingNews365.

Timo Glock kwam in de Formule 1 uit voor teams als Marussia F1, Jordan en Toyota. Nadat zijn F1-carriere door het vertrek van Toyota uit de Formule 1 tot een einde kwam, maakte Glock in 2013 de overstap naar het DTM-kampioenschap. Dit jaar is de Duitser aan zijn negende seizoen begonnen in het toerwagenkampioenschap en op het Autodromo di Monza ging Glock in gesprek met RacingNews365 over de moeilijkheidsgraad van de dit jaar zo veranderde DTM-klasse. "Goh, als ik hoor dat Alexander Albon de overstap van een Formule 1-wagen naar een DTM-wagen niet als eenvoudig ervaart, dan kan ik hem daarin alleen maar gelijk geven." "Ook ik had het moeilijk tijdens mijn eerste jaar in de DTM, aangezien de wagens totaal anders zijn dan F1-bolides. Het is niet dat je de overstap maakt en zomaar ook direct succesvol bent, je hebt tijd nodig om te wennen aan de DTM-bolides", aldus Glock die er inmiddels rustig bij is gaan zitten in zijn pitbox op het circuit van Monza. "Dit jaar ziet de DTM er natuurlijk anders uit, doordat we met GT-wagens racen en dat is een verandering waar wederom tijd voor nodig is om aan te wennen. Er zijn een aantal coureurs in de klasse aanwezig die al veel ervaring hebben met het racen in GT-bolides en je ziet ook dat zij zich direct thuis voelen in de huidige wagens." "Zelf moet ik nog behoorlijk wennen aan de BMW GT3-bolide, mede doordat we nog maar weinig testkilometers hebben kunnen maken." Dat de ervaren Glock nog maar weinig kilometers heeft gemaakt, bleek uit de resultaten tijdens het eerste raceweekend van het seizoen. Op het circuit van Monza kwam de 39-jarige coureur niet verder dan een 17e plaats in de eerste race en een uitvalbeurt tijdens de tweede race. Er is dus nog werk aan de winkel voor de voormalig Toyota F1-coureur. "Er komt gewoon veel bij kijken om het juiste gevoel te krijgen met een wagen en een bolide goed af te stellen. Daarnaast spelen ook de banden een grote rol, dat zie je ook in de Formule 1. Het kost tijd en veel werk om zo goed mogelijk om te gaan met de banden, maar uiteindelijk gaat het zeker goed komen", spreekt de vijfvoudig DTM race-winnaar zich vol vertrouwen uit. Glock heeft dan ook zin in het vervolg van het DTM-kampioenschap in 2021. "Door alle nieuwigheden dit jaar in de DTM stel ik mezelf nog niet al te veel doelen. Ik ben vooral bezig om een beter gevoel te krijgen in de wagen en hoop dat de resultaten dan vanzelf zullen gaan komen. Ik heb simpelweg wat tijd nodig, maar natuurlijk probeer ik zo snel mogelijk vooruitgang te boeken." De komende weken krijgen zowel Glock als Albon een aantal kansen om zich te laten zien. Tot halverwege september staan er namelijk maar liefst vijf DTM-weekenden op het programma. Zo wordt er dit weekend geracet op de Lausitzring en wordt op 19 september de DTM-race op Assen verreden: "Ik kijk uit naar de race op het TT circuit van Assen, vooral omdat het een goed circuit voor ons is waarschijnlijk. Het is een snel circuit en dat lijkt onze wagen te liggen, dus ik ben zeker positief gestemd over het raceweekend in Assen." Foto's: @ROWERacing

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract