Stefan Johansson reed in de jaren tachtig zowel voor Ferrari als voor McLaren. De Zweed reed in totaal tien seizoenen mee in de Formule 1 en, behaalde twaalf podiumplaatsen. Daarnaast was Johansson ook de teamgenoot van Alain Prost bij McLaren in 1987, waarna hij plaats moest maken voor Ayrton Senna. Tegenwoordig is Johansson, wonend in Los Angeles, actief als manager van enkele IndyCar-coureurs en heeft hij zijn kunsthobby uit kunnen werken tot een prachtig bedrijf. RacingNews365 blikte met de sympathieke Zweed terug op een interessante autosportcarrière waarin hij ook meerdere keren het pad kruiste met Nederlandse coureurs. Johansson, inmiddels 64 jaar oud, geniet zichtbaar vanuit zijn atelier wanneer hij terugblikt op zijn Formule 1-carriere. "Ik kijk met veel plezier terug op mijn periode in de Formule 1. Het was vooral geweldig om voor Ferrari te rijden, dat is een herinnering voor het leven. Iedere coureur wil ooit voor Ferrari hebben gereden en gelukkig heb ik die kans gekregen. Twee jaar geleden kwam ik nog eens in Maranello en als je je dan meldt bij de poort, weet je niet wat je te wachten staan. Vanuit alle gedeeltes uit de fabriek komen er namelijk oud-monteurs en engineers naar je toe om je te groeten en te omhelzen. Sommige zijn zelfs tot tranen toe geroerd als je er bent. Dat zegt denk ik alles over Ferrari, de passie straalt er bij dat merk vanaf." "Het opent ook deuren, heel veel deuren en in alle mogelijke plaatsen ter wereld. Als mensen weten dat je voor Ferrari hebt gereden, dan doet dat toch wat mensen. Ik sta daar nog altijd van te kijken, maar natuurlijk maakt dat me nog meer trots op het feit dat ik voor de Scuderia heb gereden”, aldus Johansson die uiteindelijk net een overwinning misliep bij Ferrari. “In 1985 had ik de Grand Prix van Imola kunnen winnen, maar twee ronden voor het einde kwam ik in leidende positie tot stilstand doordat de brandstof op was. Dat was een zeer pijnlijk en waarschijnlijk ook bepalend moment in mijn carrière." "Als ik die race zou hebben gewonnen, dan denk ik dat ik in de toekomst ook langer voor Ferrari had kunnen rijden. De Scuderia verkeerde toen net als nu in een moeilijke periode, waarin we niet konden meestrijden om de titel. Daarom voerde het team enkele wijzigingen door en moest ik vertrekken bij Ferrari." Het interview gaat verder onder de fotoserie.
Het vertrek betekende echter niet het afscheid van Johansson in de Formule 1, de Zweed maakte in 1987 namelijk de overstap naar McLaren, waar hij de teamgenoot van Prost werd. "Daar bij McLaren ging na twee jaar bij Ferrari te hebben gereden toch nog een wereld voor me open en dat kwam dankzij Prost. Hij is werkelijk een fenomenale rijder en niet altijd omdat hij heel goed kon racen, maar ook door de manier waarop hij alles tot in details regelt. Hij bereidt alles uitstekend voor." "Ik ben er dan ook van overtuigd dat zelfs Ayrton Senna ooit dingen heeft opgestoken van Alain. Prost was nu eenmaal heel rationeel. Ayrton was zelf veel emotioneler en wilde Prost ook zo snel mogelijk verslaan. Daardoor was hij geliefd bij de fans, maar ik denk dat de aanpak van Prost beter is als je veel titels wil winnen. Prost ging veel gestructureerder te werk." Ook McLaren had in 1987 geen goede wagen en een jaar later werd Johansson aan de kant geschoven voor Senna. "Dat is ook de Formule 1, je moet ook geluk hebben met het maken van de juiste keuzes. Ik reed voor zowel Ferrari als McLaren, maar ik had de pech dat ik daar op het 'verkeerde' moment reed. Hadden zij op dat moment een winnende auto in handen gehad, dan zouden mijn resultaten er automatisch ook direct anders uit hebben gezien. Dat is nu eenmaal hoe het werkt in de autosport", zegt Johansson desondanks met een grote glimlach op zijn gezicht. Na zijn carrière in de Formule 1 maakte Johansson furore in de IndyCar-series en Le Mans-series. Hij schreef de prestigieuze 24 uur van Le Mans in 1997 zelfs op zijn naam met Porsche. Hij had in de beroemde race in verschillende jaren enkele Nederlandse teamgenoten. "Ik reed nog samen met Tom Coronel en later met Jan Lammers. Bij Tom moet ik eerlijk zeggen dat ik ervan op kijk dat hij nooit in de Formule 1 terecht is gekomen. Hij was in mijn ogen namelijk een uitzonderlijk talent die het in de opstapklassen richting de Formule 1 echt heel goed deed. Als ik terugkijk op mijn ontmoetingen met Jan, dan moet ik wel heel ver terug in de tijd. Wij reden al in de opstapklassen tegen elkaar! Daarom was het des te mooier dat we voor het team van Jan samen de 24 uur van Le Mans reden in 2006." Ondanks dat Johansson druk is met zijn kunstgalerie in Amerika, is hij ook de manager van coureurs als Scott Dixon en Felix Rosenqvist die beiden in de IndyCar rijden en ook daar zit natuurlijk een Nederlandse link aan vast. "Ik heb Veekay al verschillende keren gesproken en ik vind hem een top gast. Hij heeft in zijn eerste jaar in de IndyCar al veel moois laten zien en daarmee heeft hij indruk gemaakt op de Amerikaanse fans. Ik kijk dan ook uit naar zijn optredens in 2021!"
Meest gelezen