Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Voorzitter coureursvakbond reageert op omstreden, zware FIA-regels over wangedrag

Voormalig F1-coureur Alexander Wurz, de voorzitter van coureursvakbond GPDA, heeft voor het eerst gereageerd op de nieuwe regels rondom het schelden. Binnen de nieuwe richtlijnen kunnen coureurs flinke geldboetes en zelfs schorsingen krijgen vanwege wangedrag.

F1 drivers
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De FIA kondigde eerder deze maand strenge nieuwe richtlijnen aan rondom het taalgebruik van de coureurs. In alle FIA-raceklassen kunnen coureurs bij een eerste straf voor wangedrag een boete krijgen van 10.000 euro. Bij het derde vergrijp kan dat oplopen tot 30.000 euro en een schorsing van een maand. Voor Formule 1-coureurs worden de geldboetes vermenigvuldigd met een factor vier, dat kan dus oplopen tot 120.000 euro boete.

De reactie van de fans was vernietigend, maar vanuit de coureurs is het nog stil gebleven. Alleen enkele voormalige coureurs reageerden, en Formule 2-coureur Christian Mansell stelde dat hij zich niet aan gaat passen. De vakbond voor Formule 1-coureurs, de GPDA, had zich nog niet laten horen. Nu heeft Alexander Wurz, voorzitter van de GPDA, gereageerd op de kwestie.

"We hebben altijd lopende gesprekken met de FIA over de richtlijnen voor coureurs", vertelt Wurz tegenover onder meer RacingNews365. "Ik denk dat we allemaal weten dat er gebeurtenissen en incidenten zijn, die anders kunnen verlopen dan wat vastgelegd is in de regels. We doen allemaal ons best om de regels zo vorm te geven dat ze goed voorbereid zijn, maar er is altijd ruimte voor interpretatie. Het doel van de coureurs en de GPDA is altijd geweest om de stewards zo goed mogelijk te ondersteunen en ervoor te zorgen dat ze genoeg training en hulp krijgen, bijvoorbeeld met extra stewards. We willen allemaal dat dit verbetert. Wij bepalen de regels natuurlijk niet, en in brede zin zijn we tevreden, maar er zijn wel individuele punten die beter kunnen."

Rolmodellen

Wanneer RacingNews365 Wurz vraagt naar zijn mening over de regels rondom het schelden specifiek, antwoordt Wurz: "Het is een groot onderwerp, misschien iets meer in de media dan in onze gelederen. Ik denk dat we allemaal wel weten dat coureurs rolmodellen zijn en dat daar een bepaalde verantwoordelijkheid bij komt kijken. Voor zover ik weet zijn er geen coureurs die hier actief tegen willen rebelleren." 

"Maar we moeten ook allemaal erkennen dat er in het heetst van de strijd weleens een woord uit glipt. We hopen dan ook dat de mensen van de regie de bliepjes gebruiken en zo de coureurs een beetje beschermen. Als gehele industrie moeten we een goed voorbeeld geven naar de buitenwereld, en ik denk dat als we goed met elkaar blijven praten, dat we dat ook voor elkaar kunnen krijgen."

Dat laatste is nog wel een dingetje, want de GPDA lijkt niet te zijn meegenomen in de overwegingen van deze nieuwe regels. "Wij lazen het in de media", erkent Wurz. "Daar zit zeker ruimte voor verbetering. In dit geval waren wij er niet bij betrokken. Ik weet niet of de FIA haar eigen commissie van coureurs wel heeft gebruikt. Laten we vooral hopen dat er niet te veel boetes gaan vallen."

De volgende vergadering van de F1 Commission, waar de GPDA ook bij aanwezig zal zijn, staat gepland voor 20 februari en ongetwijfeld zal dit onderwerp dan ook op de agenda staan. Vooralsnog heeft de organisatie nog geen gezamenlijke reactie naar buiten gebracht. "We zijn nog niet samengekomen", legt Wurz uit. "De coureurs zijn op dit moment erg druk. Het staat nu in de regels, dus we kunnen het ook niet van de ene op de andere dag veranderen. Natuurlijk zullen we nog samenkomen en besluiten wat de juiste aanpak is. Maar voor nu is de juiste aanpak: niet schelden."

Praat mee!

Viaplay
x
Hamilton Hezemans voorziet groot Hamilton-'probleem': "Kan zijn einde betekenen"