Valtteri Bottas en Alfa Romeo kwamen op zaterdag in de kwalificatie verrassend uit de hoek. De Fin kwalificeerde zich op P6 voor de Grand Prix van Mexico. Bottas start de race daardoor zelfs vóór Ferrari-coureur Charles Leclerc. Het weekend van Bottas begon met de trainingen al goed. In VT1 klokte hij de zevende tijd en in VT3 de achtste tijd. Die snelheid kon hij dus doorzetten naar de kwalificatie en behaalde daarmee het beste resultaat sinds dat hij in Bahrein zich op dezelfde positie kwalificeerde. "Het gaat het hele weekend al goed. In VT1 zagen we dat we in de top 10 zaten, maar we wisten niet of andere teams snelheid tekort kwamen of niet", vertelt Bottas waarna hij een potentiële reden benoemt waardoor de Alfa Romeo ineens zo snel is. "Misschien de upgrades die we in de laatste paar races hebben gehad. Op een of andere manier lijken ze hier beter te werken. Ik voelde me erg comfortabel en had goede rondes, vooral de laatste ronde in Q3."
Puntenfinish voor Bottas?
In het begin van het seizoen scoorde Bottas flink wat punten, maar naarmate het seizoen vorderde zwakte dat af. De laatste keer dat de Fin in de top 10 finishte was in Canada. Maar het ziet er nu dus naar uit dat Bottas weer een gooi kan doen naar een goede puntenfinish. "Het is al een tijde geleden dat we zo'n resultaat in de kwalificatie hadden en ik denk dat het voor het hele team een boost is. We hebben een goede basis; we hebben ook in de lange runs gezien dat het tempo er in zit. Ik denk en hoop dat we de beste van het middenveld kunnen zijn. Alles wast we nodig hebben is de eerste ronde heelhuids doorkomen en vanuit daar hebben we hopelijk een goede race." "Op basis van alle runs die we hebben gedaan, met weinig brandstof, met veel brandstof, lijken we rond de zesde, zevende plaats te zitten. Ik hoop dat het een goede dag wordt, want we hebben wat punten nodig." En die punten hebben ze zeker nodig willen ze Aston Martin onder zich houden in het constructeursklassement. Alfa Romeo staat zesde met 52 punten en Aston Martin zevende met 49 punten.
Meest gelezen