Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Waarom de concurrentie Verstappen en Red Bull op de hielen zit in de VS

Het spande erom: ging Max Verstappen de pole pakken voor de GP van de Verenigde Staten? Ja, of toch niet, want track limits gooiden roet in het eten. Daarvoor had de Nederlander het echter al heel lastig en was de pole allesbehalve een zekerheidje. Hoe kan het dat Verstappen het op vrijdag in de Verenigde Staten zo relatief moeilijk had met de concurrentie?

Verstappen US
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In gesprek met onder meer RacingNews365 werd Helmut Marko na afloop van de kwalificatie aan de tand gevoeld. Red Bull ging het weekend in denkend dat Max Verstappen een voorsprong zou hebben op de rest, erkent hij. "Over het algemeen waren de simulaties vooraf goed", vertelt de Red Bull-adviseur. "We dachten een voorsprong van zo’n 0,2 seconden te zullen hebben, maar na de eerste training was het duidelijk dat het niet zo zou zijn."

Al tijdens VT1 werd het namelijk duidelijk dat Hamilton en Leclerc een serieuze gooi wilden gaan doen naar de poleposition. "Na de training zagen we dat het krap ging worden", merkt Marko op. Vervolgens ging het in Q3 tot twee maal toe fout.

"In de eerste run zat Sergio in de weg. Dat heeft Max anderhalve tiende gekost. In de tweede run verremde hij zich in de eerste bocht al. Op sensationele wijze kwam Verstappen die ronde terug, maar in bocht negentien ging het mis. De camerabeelden van de achterzijde waren niet duidelijk, maar vanuit een andere hoek was het heel duidelijk dat Max de track limits had overschreden."

Waarom zat Red Bull mis?

Hoe kan het toch zijn dat Red Bull bedrogen uitkwam toen de RB19 met Verstappen achter het stuur de baan op ging? Waarom klopten de simulaties niet? Marko heeft wel een verklaring. Hij wijst naar het hobbelige circuit gebouwd op het moerasachtige landschap nabij Austin, Texas.

"Ik denk ten eerste dat de anderen aan het inlopen zijn. Deze hobbels hebben ons daarnaast meer pijn gedaan dan de andere teams, omdat we in onze simulaties uitgingen van dezelfde circuitomstandigheden als vorig jaar. Maar blijkbaar zijn er door het jaar heen hier veel meer hobbels ontstaan en het lukte ons daardoor niet om de auto zo afgesteld te krijgen als we wilden."

Dat terwijl de Red Bull-bolide vaak juist zo goed om weet te gaan met oneffen asfalt, toch Helmut? "Normaal gesproken wel, maar dit keer niet", legt hij voor onze microfoon uit. "Aan de andere kant was de auto niet heel slecht, want Sergio bereikte Q3 en zat niet ver weg - al vertekende dat beeld een beetje door de geschrapte rondetijd van Max - maar over het algemeen hebben we de plank heus niet misgeslagen."

Nee, het is geen gevalletje Singapore, benadrukt de Oostenrijker. "In Singapore zaten we er mijlenver vandaan. Nu was het marginaal. Het heeft meer te maken met fine-tunen en de flow van sector één. Max had daar 0,2 seconden sneller kunnen zijn, maar hij wist die bochten daar elke keer net niet allemaal aaneen te rijgen. Er was altijd een klein iets dat niet klopte."

Hoe dan ook. Verstappen start op zondag vanaf P6. De race is echter nog lang niet gelopen.

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Kalender Zet de F1-kalender 2025 met een klik in jouw agenda