Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andrea Kimi Antonelli

Waarom de deur voor Antonelli nu wagenwijd openstaat bij Williams

Andrea Kimi Antonelli wordt genoemd als het nieuwe grote talent voor de Formule 1. Hij is echter pas 17 jaar en heeft zelfs nog geen rijbewijs, wat hem tot op een paar dagen geleden nog belemmerde. Maar nu staat de deur wagenwijd open voor een entree in de koningsklasse van de autosport.

Antonelli Monaco F2
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Verschillende Formule 1-prominenten hebben zich al vaak uitgesproken over het feit dat er meer jong talent moet komen in de Formule 1, maar daar is het de afgelopen jaren niet heel erg van gekomen. Een van de redenen is misschien wel de 'Verstappen-regel' die in werd gevoerd nadat Max Verstappen zijn debuut maakte in de Formule 1. Daardoor konden coureurs jonger dan 18 jaar niet meer toetreden tot de koningsklasse van de autosport. 

Ondertussen wordt er al een hele tijd gesproken over het supertalent Andrea Kimi Antonelli. De 17-jarige Italiaan sloeg afgelopen winter de Formule 3 over en stapte gelijk in een Formule 2-bolide. Autocoureurs zetten die stap bijna nooit, dus dat was al uniek. In de F2 heeft Antonelli het echter niet zo makkelijk, want hij stond de afgelopen tien races nog niet eens op het podium. De Italiaan staat op de zesde plek in de kampioenschap, maar de achterstand op kampioenschapsleider Paul Aron is al aardig groot. 

Daarnaast laat Mercedes Antonelli flink wat meters maken in oude Formule 1-auto's. Daar schijnt hij veel indruk te maken en de Zilverpijlen hebben de ogen dan ook op hem gericht voor het 2025-zitje. Hij zou dus de teamgenoot van George Russell kunnen worden, maar Williams houdt Antonelli ook nauwlettend in de gaten. Zij zien hem ook als potentiële optie, zelfs al voor dit jaar.

Aanpassing reglement

Begin mei werd bekend dat de FIA een dispensatieaanvraag voor Antonelli had ontvangen. Die bleek vanuit het team uit Grove te komen, want daar zouden ze naar verluidt niet tevreden zijn over de prestaties van Logan Sargeant. Antonelli zou dus in aanmerking kunnen komen voor het stoeltje van de Amerikaan, maar als 17-jarige zonder rijbewijs wordt het lastig om aan de eisen te voldoen. De veertig vereiste superlicentiepunten heeft hij al wel op zak, dus daar hoeft hij zich geen zorgen over te maken.  

Onlangs is er echter het een en ander veranderd aan de reglementen. "Uitsluitend na goedkeuring van de FIA mag aan een coureur die recent heeft bewezen constant vaardig en volwassen te zijn in single seater-competities een superlicentie worden toegekend vanaf de leeftijd van 17 jaar", zo wordt de regel nu vermeldt in de geüpdatete versie van de Sporting Code van de FIA. Bovendien is er een streep gezet door de vermelding dat een rijbewijs noodzakelijk is.

Het is allereerst zeer opmerkelijk dat de internationale autosportfederatie dit doet, maar het is in ieder geval goed nieuws voor Antonelli. Door deze aanpassing kan hij dus vroegtijdig een superlicentie krijgen door goedkeuring van de FIA. Zo zou hij al vanaf de volgende race vrije trainingen en Grands Prix kunnen rijden, al is het nog onduidelijk wat het plan van Mercedes en Williams precies inhoudt.

Het is in ieder geval waarschijnlijk dat het supertalent dit seizoen nog in actie zal komen tijdens diverse vrije trainingen. De Formule 1-teams zijn namelijk verplicht om rookies twee keer per jaar in actie te laten komen tijdens vrije trainingen. Het blijft vooralsnog de vraag of Antonelli als vervanger van Sargeant zijn debuut zal maken dit seizoen. Één ding is in ieder geval zeker: de FIA zet de deur wagenwijd open voor het jonge Italiaanse toptalent, dus de kans dat we hem op korte termijn in de Formule 1 zullen zien is groot. 

Ook interessant:

Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers! 

Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership