Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Waarom de F1 de zorgen van Verstappen wederom naast zich neerlegt

Met de Grand Prix van Madrid wordt er opnieuw een stratencircuit aan de Formule 1-kalender toegevoegd. De enorme toename in het aantal stratencircuits valt op, maar waarom legt de F1 de zorgen van Max Verstappen, die het maar niets vindt, toch naast zich neer?

XPB 1209862 Hi Res
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In 2024 staan er maar liefst 24 Grands Prix op het programma en 8 daarvan worden op stratencircuits verreden. De Formule 1 voegt daar vanaf 2026 ook nog eens Madrid aan toe. De Spaanse hoofdstad heeft een meerjarige deal in handen om een Grand Prix te organiseren op het IFEMA-entertainmentcomplex.

Een terugblik op het seizoen 2016, het laatste voordat Liberty Media de eigenaar van de F1 werd, leert dat er slechts vijf stratencircuits werden aangedaan. In dat jaar werd de Grand Prix van Azerbeidzjan geïntroduceerd, naast de al bestaande straatraces in Australië, Monaco, Canada en Singapore.

Liberty Media vond het nadien belangrijk dat de Formule 1 grote steden aandeed. Onder andere Miami en Las Vegas voldeden aan die eisen en organiseren sinds kort een straatrace. Maar waarom zijn stratencircuits zo gewild? RacingNews365 zet de belangrijkste redenen op een rijtje.

Verstappen is geen fan van stratencircuits

Max Verstappen sprak zich meermaals uit over stratencircuits. De drievoudig wereldkampioen vindt het maar niets en had bijvoorbeeld kritiek op Las Vegas. "Ik ga liever voor een andere reden naar Las Vegas... We krijgen meer en meer stratencircuits en dat vind ik helemaal niet leuk. Een Formule 1-auto is niet ontworpen om op een stratencircuit te rijden. De auto komt tot leven in goede hogesnelheidsbochten. Ik begrijp best dat er een aantal stratencircuits per jaar op de kalender staan. Het is leuk en bla, bla, bla, maar niet te veel."

Het artikel gaat hieronder verder.

Toegankelijkheid

De F1 legt de kritiek van Verstappen dus naast zich neer. Eén van de belangrijkste redenen voor die beslissing lijkt de toegankelijkheid van de circuits te zijn. Veel van de 'gewone' racecircuits liggen buiten de stad, waardoor ze soms lastig te bereiken zijn. Neem de Hungaroring, het circuit dat ongeveer 25 kilometer buiten de Hongaarse hoofdstad Boedapest ligt. Vaak zorgt dat voor verkeersinfarcten of meer kosten om de Grand Prix te kunnen bezoeken. Als je bij de Grand Prix van België bent geweest, sta je ook heel lang in de file, toch?

Hoe fijn is het dan om midden in de stad een stratencircuit neer te leggen? Juist, vrij tof. Geen gedoe om het circuit te bereiken, geen extra, onnodige kosten om een race te bezoeken en prachtige plaatjes voor de stad. Want vergeet niet dat dat ook een belangrijke rol speelt. De eerste Grand Prix van Las Vegas was een waar racespektakel, ook door de livebeelden uit de stad. Formule 1-auto's die met 340 kilometer door een verlichte stad sjezen, wie wil dat nou niet?

En de plaatselijke bevolking profiteert er op een bepaalde manier ook van. Restaurants, kroegjes en winkels krijgen alle F1-fans op bezoek, omdat zij toch in dezelfde stad moeten zijn om de Grand Prix te bezoeken. Voor de reguliere circuits is dat niet per se anders, maar de impact lijkt bij stratencircuits in de stad wel ietsje groter te zijn.

Meer of minder spektakel?

Nog altijd is het geleverde racespektakel het belangrijkste vraagstuk rond stratencircuits, want Liberty Media draait naast geld ook op entertainment. Daar komt bij dat een straatrace toch altijd onder een vergrootglas wordt gelegd. Neem Las Vegas, waar menig coureur, inclusief Verstappen, zeer negatief over was in 2023. Het zou meer om entertainment gaan en de sport sneeuwde daardoor onder. Niemand kan ontkennen dat dat scenario ook uitkwam, maar de race draaide ook uit op een waar spektakel. Zo is het bestaansrecht toch al eerder verzekerd.

Ieder stratencircuit op de huidige F1-kalender heeft wel zo zijn eigen verhaal. Monaco, Australië en Canada zijn al jaren traditie, Singapore is bijzonder vanwege de hitte én de avond en Azerbeidzjan kent een speciale lay-out met een afwisseling van langzame bochten en een ellenlang recht stuk. Bovendien zijn ze onverbiddelijk. Als je een foutje maakt, sta je in de muur, waardoor spektakel sneller voor de hand ligt.

Daar zie je de koers van Liberty Media goed in terug. Spektakel is ongelofelijk belangrijk en op stratencircuits is dat gewoon waarschijnlijker. Op reguliere circuits heeft een foutje minder snel gevolgen en zeker in de Verenigde Staten, waar Liberty Media vandaan komt, is entertainment heel belangrijk. Twintig auto's die als een treintje achter elkaar aanrijden, het scoort gewoon niet goed. Stratencircuits kunnen dan een oplossing zijn, en dan hebben we het nog niet eens over de financiële voordelen gehad.

Is het beter?

Maar zijn al die stratencircuits nu beter of niet? De waarheid zal ongetwijfeld in het midden liggen. Voor de kijker kan het interessanter zijn, maar als je het aan de coureurs vraagt, zijn de meningen erg verdeeld. Zij zijn degenen die het spektakel verzorgen en stratencircuits zijn niet altijd even leuk om op te rijden. Vroeger waren traditionele circuits in Maleisië en Duitsland (vooral de Nurburgring) erg in trek en stratencircuits als Las Vegas en Madrid zijn daar niet mee te vergelijken. De adrenaline en het enthousiasme ontbreken zo nu en dan bij de beste coureurs in het veld.

De Formule 1 moet dus in de nabije toekomst op zoek naar een juiste balans. Natuurlijk zijn stratencircuits een toevoeging, maar de fan én coureurs hebben ook baat bij de traditionele uitblinkers. Een kalender zonder Suzuka, Spa en Monza valt toch niet voor te stellen. Verstappen zal het ermee eens zijn, maar of de F1-bazen zullen luisteren? Voorlopig is het een feit dat we in 2026 negen stratencircuits op de kalender hebben staan...

Bekijk hieronder welke stratencircuits er in 2026 op de kalender staan.

Stratencircuits in 2026

Land Plaats Eerste Grand Prix
Saoedi-Arabië Djedda 2021
Australië Melbourne 1996
Miami Miami 2022
Monaco Monte Carlo 1950
Canada Circuit Gilles Villeneuve (gebruikt enkele openbare wegen) 1978
Azerbeidzjan Bakoe 2016
Singapore Marina Bay 2008
Las Vegas Las Vegas Strip Circuit 2023
Spanje Madrid 2026

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Interview Piastri oordeel over Verstappen na eerste seizoen vooraan het veld