Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Waarom de Ferrari-bolide van 2024 geen RB19-kloon wordt

Ferrari moet een fikse inhaalslag maken om Red Bull uit te kunnen dagen. Volgens Paolo Filisetti, de technische expert van RacingNews365, wordt de nieuwe bolide echter geen volledige kloon van de succesvolle Red Bull.

Leclerc Perez Piastri Las Vegas
Tech
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Over enkele weken presenteert Ferrari haar nieuwe F1-bolide. Momenteel legt het team de laatste hand aan de productie van onderdelen van deze auto en richt de technische staf zich op het analyseren van de nieuwe evaluaties en het valideren van de data van CFD en windtunnelsimulaties.

De eerste evoluties worden getest in Bahrein, waarna er updates volgen in Saoedi-Arabië en Australië. Strakke deadlines voor de start van het seizoen moeten ervoor zorgen dat het team zonder zorgen kan beginnen aan het seizoen en er geen vraagtekens zijn rondom de nieuwe auto.

Terwijl de activiteiten in Maranello koortsachtig doorgaan, komen er steeds meer details over de nieuwe bolide van Carlos Sainz en Charles Leclerc uit de geheime kamers van Gestione Spotiva. Het lijkt erop dat Ferrari het door Red Bull in 2022 geïntroduceerde aerodynamische concept gaat volgen. Dit door middel van de schuine sidepods om de neerwaartse afwijking (downwash) van de luchtstroom naar de achteras te accentueren.

Inspiratie van Red Bull, maar geen kloon

De rode bolide zal geen kloon zijn van de auto uit Milton Keynes, alhoewel het ook inspiratie zal putten uit het voorste deel van het Red Bull-chassis.

In december zei Enrico Cardile (Ferrari-aerodynamicus) dat de architectuur van de nieuwe auto een duidelijke breuk zou zijn met wat eerst de F1-75 en later de SF-23 kenmerkte. De verwijzing gaat vooral over de laterale vorm van het chassis, de laterale kreukelzones (anti-intrusion panelen) die vorig jaar een meer radicale aerodynamische ontwikkeling van het onderste deel van de sidepods verhinderde.

Op de auto die op 13 februari gepresenteerd word, zullen deze elementen ter hoogte van de bovenrand van de vloer geplaatst zijn, waardoor de aerodynamici meer vrijheid hebben om dit deel van de auto tot het uiterste te kunnen benutten.

Ferrari stapt niet af van het ophangingsconcept en houdt vast aan een push rod aan de voorzijde en een pull rod aan de achterkant. De ophangingen ondergaan wel een significante wijziging.

Het nieuwe ontwerp van de voorwielophanging zal gepaard gaan met een significante wijziging van de voorzijde van het chassis. Dit onderdeel is niet langer vierkant met een plat onderprofiel, maar wordt gekenmerkt door een 'kiel'-profiel.

De impact hiervan is aanzienlijk wat betreft de aerodynamica aan de onderkant van de auto en het managen van de direct luchtstromen onder de vloer. Dit gaat gepaard met een verandering aan de voorzijde van de neus van de auto, die minder aflopend zal zijn. Het doel hiervan is om de laminaire luchtstroom onder de auto te vergroten, om zo de meer aerodynamische load te generen met de vloer.

De voorkant van het chassis wordt gekenmerkt door een lager "kiel" profiel, dus niet langer vlak zoals bij de SF-23. Dit is ten gunste van de efficiëntie van de vloer.

Voorkant van het chassis

De voorkant van het chassis wordt gekenmerkt door een lager "kiel"-profiel, dat niet langer vlak zoals bij de SF-23. Dit is ten gunste van de efficiëntie van de vloer.

Niet tot het uiterste kunnen gaan

De sidepods krijgen aan de onderzijde ter hoogte van de randen van de vloer een andere vorm dan bij de SF23, ook door een verkleining van de luchtinlaten van de sidepods.

De positionering van deze elementen heeft als doel om de turbulentie die door de voorwielen wordt gegenereerd weg te houden bij de vloer. Dit verhoogt niet alleen de aërodynamische efficiëntie van het gebied in kwestie, maar maakt het ook mogelijk om kleinere luchtinlaten voor koeling te gebruiken.

Het is echter goed om te verduidelijken dat Red Bull vorig jaar de verticale doorsnede van de luchtinlaten geleidelijk heeft verkleind, waardoor de auto efficiënter werd. Het is echter geen trend die tot het uiterste kan worden doorgevoerd.

Het is in theorie mogelijk om tot het uiterste te gaan, maar er zijn twee redenen waarom men hier niet voor kiest. De eerste, voor de hand liggende reden, is dat de ingenieurs noodzakelijkerwijs rekening moeten houden met de minimale warmte-uitwisseling die nodig is om de betrouwbaarheid van de motor en electronica te garanderen.

Belangrijker nog is dat wanneer het design van een specifiek deel van een auto tot het extreme wordt doorgevoerd, er steeds minder voordelen worden behaald. De nieuwe auto lijkt dan ook beredeneerde interpretatie te zijn van de meest concurrerende concepten van 2023 te zijn, maar zal ook zijn eigen kenmerken behouden.

De nieuwe Ferrari zal de mensen die verwachten dat het een rode RB19 wordt dan ook kunnen gaan verrassen.

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50 aan Free Spins

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na chaotische race Verstappen in Abu Dhabi