De Formule 1-teams staan voor een grote uitdaging tijdens de Grand Prix van Miami. Strategische keuzes worden erg lastig. Er is nog veel onzeker over de race op het nieuwe Miami International Autodrome. Naast het feit dat het circuit gloednieuw is, krijgen de teams en coureurs te maken met een tropisch klimaat en extreem hoge temperaturen. Met de hoge temperaturen en het nieuw aangelegde asfalt kan de bandenslijtage zeer hoog zijn. Hoeveel slijtage er precies zal zijn, is lastig te bepalen. De teams hebben geen representatieve longruns kunnen rijden door rode vlaggen tijdens de vrijdagtrainingen. De bandenkeuze is dus nog niet volledig duidelijk. Ook volgens Pirelli, de bandenleverancier van de Formule 1, is de strategische keuze lastig te voorspellen. Op papier is een tweestopper de beste strategie, met een start op de mediumband en twee stints op de harde band - of juist op een medium of zachte band. Ook is een éénstopper mogelijk volgens Pirelli, maar wordt het wel op het randje.
De kans dat bovenstaande strategieën niet geheel volgens plan verlopen is groot, want er is een aanzienlijke kans dat de safety car het circuit betreedt na een incident. Het Miami International Circuit is een stratencircuit met de muren vlak langs het asfalt. Een ongeluk zit dus in een klein hoekje, waardoor de teams een situatie met de safety car ongetwijfeld hebben meegenomen in de mogelijkheden voor de strategie. Ook is er, doordat het een nieuwe locatie is, geen data van de voorgaande jaren. Hierdoor zullen teams mogelijk een alternatieve strategie kiezen. Dit geldt vooral voor de middenveldteams: nu Ferrari en Red Bull de eerste en tweede startrij in handen hebben, kunnen de coureurs daarachter wel eens wat alternatiefs proberen. "De strategie is niet vanzelfsprekend", liet Pirelli F1-baas Mario Isola weten. "Maar het lijkt er op dat een tweestopper de snelste strategie wordt, met mogelijk het gebruik van alle drie de compounds." Er liggen dus genoeg opties klaar voor de teams, maar niets is zeker in Miami.
Meest gelezen