Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Miami 2022

Waarom de Grand Prix van Miami een strategische nachtmerrie kan worden

De Grand Prix van Miami wordt een grote uitdaging voor de strategen van de Formule 1-teams. Het nieuwe circuit zorgt voor veel onzekerheid bij de mannen en vrouwen aan de pitmuur.

Verstappen Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

De Formule 1-teams staan voor een grote uitdaging tijdens de Grand Prix van Miami. Strategische keuzes worden erg lastig. Er is nog veel onzeker over de race op het nieuwe Miami International Autodrome. Naast het feit dat het circuit gloednieuw is, krijgen de teams en coureurs te maken met een tropisch klimaat en extreem hoge temperaturen.

Met de hoge temperaturen en het nieuw aangelegde asfalt kan de bandenslijtage zeer hoog zijn. Hoeveel slijtage er precies zal zijn, is lastig te bepalen. De teams hebben geen representatieve longruns kunnen rijden door rode vlaggen tijdens de vrijdagtrainingen. De bandenkeuze is dus nog niet volledig duidelijk.

Ook volgens Pirelli, de bandenleverancier van de Formule 1, is de strategische keuze lastig te voorspellen. Op papier is een tweestopper de beste strategie, met een start op de mediumband en twee stints op de harde band - of juist op een medium of zachte band. Ook is een éénstopper mogelijk volgens Pirelli, maar wordt het wel op het randje.

De kans dat bovenstaande strategieën niet geheel volgens plan verlopen is groot, want er is een aanzienlijke kans dat de safety car het circuit betreedt na een incident. Het Miami International Circuit is een stratencircuit met de muren vlak langs het asfalt. Een ongeluk zit dus in een klein hoekje, waardoor de teams een situatie met de safety car ongetwijfeld hebben meegenomen in de mogelijkheden voor de strategie.

Ook is er, doordat het een nieuwe locatie is, geen data van de voorgaande jaren. Hierdoor zullen teams mogelijk een alternatieve strategie kiezen. Dit geldt vooral voor de middenveldteams: nu Ferrari en Red Bull de eerste en tweede startrij in handen hebben, kunnen de coureurs daarachter wel eens wat alternatiefs proberen.

"De strategie is niet vanzelfsprekend", liet Pirelli F1-baas Mario Isola weten. "Maar het lijkt er op dat een tweestopper de snelste strategie wordt, met mogelijk het gebruik van alle drie de compounds." Er liggen dus genoeg opties klaar voor de teams, maar niets is zeker in Miami.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Miami 2022?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Formule 1 GP Miami 2022 RN365 Nieuwsdossier

5 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull