Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de kerbstones in Qatar zoveel lekke banden veroorzaakten

De Grand Prix in Qatar stond in het teken van lekke banden. Maar liefst vier coureurs kregen tijdens de race een lekke band en Mercedes denkt dat te kunnen verklaren.

Het Losail International Circuit bleek een moeilijk circuit te zijn voor Formule 1-auto's. Meerdere coureurs hadden door het weekend heen te maken met schade aan de voorvleugel of kapotte banden. Die schade liepen ze op door de kerbs op de baan in Qatar. De aard van de kerbs zorgde volgens Mercedes voor schade aan de auto's. "Het is vreemd want het probleem is dat ze eigenlijk heel plat zijn, daardoor kun je overheen rijden. En als je er overheen rijdt, komen de voorvleugels erg laag bij de grond en raken ze de grond ook soms", legt Andrew Shovlin uit aan onder meer RacingNews365 . "De banden worden ook behoorlijk hard geraakt door de kerbs. Op een bizarre manier zou het voor de auto's en de banden waarschijnlijk beter zijn als ze agressiever waren. Maar het feit dat je erop kunt rijden, en dat het ook nog het snelst is, betekent dat je het ook moet doen en daarin zit het gevaar."

Mercedes had op vrijdag schade

Veel coureurs liepen schade op door het rijden over de kerbs in Qatar. Volgens Shovlin had Mercedes daar in de trainingen ook last van en kregen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas opdracht om van de kerbs af te blijven. "We hadden op vrijdag ook een beetje schade, net zoals iedereen denk ik." "Stukken van de voorvleugel die geraakt werden en met de snelheid die wij rijden, vliegt het gewoon van de auto af en is het daarna weg. We hebben dat onder controle gekregen en vertelden de coureurs dat ze op een paar plekken voorzichtig moesten doen. Ik denk dat iedereen min of meer in hetzelfde schuitje zat."

Standaard kerbs gebruikt in Qatar

Wedstrijdleider Michael Masi zegt niet te weten waarom de teams zoveel problemen hadden. Volgens de Australiër worden de kerbs in Qatar op meerdere plekken gebruikt en hij legt de schuld dan ook bij de coureurs. "Het zijn de standaard FIA/FIM kerbs die we al heel lang hebben in de laatste twee bochten in Oostenrijk. Ik denk dat de coureurs proberen om alles in hun voordeel te gebruiken", aldus Masi tegenover onder ander RacingNews365.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi