De uitdaging voor Red Bull had niet groter kunnen zijn richting 2026. Een energiedrankjesfabrikant die haar eigen motor gaat ontwikkelen, het leek een paar jaar geleden een onmogelijke opgave. Nu staat er echter een hypermoderne faciliteit in Milton Keynes en ligt er al lange tijd een eigen Red Bull-motor op de testbank. De krachtbron voor 2026 wordt ontwikkeld in een nieuwe samenwerking met Ford.
Toch hoor je allerlei indianenverhalen over de nieuwe reglementen van 2026 én de kansen van Red Bull. Het team neemt het immers op tegen grote fabrikanten als Mercedes, Ferrari en Audi, maar het kan toch niet zo zijn dat Red Bull gelijk een vuist kan maken? Het ontbreekt aan alle kanten aan genoeg kennis en ervaring, luidde het veelgehoorde geluid.
Red Bull wordt alleen wel heel snel en vroeg afgeschreven. Natuurlijk heeft het team geen eigen kennis in huis, maar ter compensatie werden honderden werknemers overgenomen van Honda en Mercedes. En laat dat laatstgenoemde merk nu als favoriet worden bestempeld voor 2026 door de bijzonder sterke start met de V6-motor in 2014. Mercedes won acht keer op rij het constructeurskampioenschap.
Met kennis zit het wel goed
Met de kennis zit het dus wel goed, zeker ook omdat Ford informatie over de elektrische componenten heeft aangeleverd en Red Bull het project jarenlang heeft voorbereid. Vergeet ook niet dat de wijziging aan het motorreglement in het verlengde ligt van de huidige V6-motor. De invloed van de batterij wordt groter, terwijl er in 2014 voor het eerst met complexe elektrische systemen werd gereden.
En mocht de start van Red Bull alsnog tegenvallen, zal een nieuwe regel van de FIA uitkomst bieden. Simpel gezegd krijgen leveranciers en teams met een achterstand de kans om extra motorupdates uit te voeren. Zo hoopt de FIA dat het veld sneller in elkaar schuift, wat na 2014 juist niet gebeurde. Ferrari en Honda hadden jaren nodig om de achterstand op Mercedes goed te maken.
Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA, zei daar recent het volgende over: "We hebben een programma geïntroduceerd dat we 'extra ontwikkelingsmogelijkheden voor prestatieverschillen' noemen. Het stond vanaf het begin in de regels. De afgelopen maanden hebben we verfijnd hoe we ermee willen omgaan."
"In principe meten we de gemiddelde prestaties van elke leverancier om de zes races. Voor degenen die onder een bepaald niveau zitten, is er een upgrade-optie, afhankelijk van hoe ver ze achter liggen. Die upgrade kan op drie verschillende manieren worden bewerkstelligd: meer geld voor ontwikkeling, meer testbank-uren of meer tijd voor specificatiehomologatie. Dus degenen die achterlopen, krijgen de kans om een inhaalslag te maken."
Al met al is de kans reëel dat Red Bull in 2026 aardig meekomt, ook als er in het begin wat kinderziektes optreden. Het team uit Milton Keynes heeft in haar geschiedenis vaak verbaasd met unieke prestaties en hoopt dat in 2026 natuurlijk te herhalen. Eén ding is zeker: het is nog veel te vroeg om Red Bull af te schrijven.
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!