Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de plannen van Pirelli Verstappen als muziek in de oren zullen klinken

Geregeld is over de boardradio te horen dat Max Verstappen kampt met onderstuur. Maar met de nieuwe plannen van Pirelli voor de banden in 2023 hoeft de Nederlander daar volgend jaar zich geen zorgen meer over te maken.

Naast dat de auto's dit seizoen compleet anders zijn dan voorheen, zijn ook de Pirelli banden waarop de bolides rijden veranderd. De ene coureur kan beter overweg met de nieuwe banden dan de ander. Onder andere Max Verstappen klaagt vaak over het hebben van onderstuur, wat wil zeggen dat hij niet genoeg grip heeft aan de voorkant en de auto zich daardoor lastig laat insturen. De nieuwe plannen van bandenleverancier Pirelli voor 2023 zullen Verstappen daarom als muziek in de oren klinken. Mario Isola, de chef van Pirelli in de Formule 1, legt aan de media, waaronder RacingNews365, uit dat de achterbanden dit jaar sterker zijn, waardoor er te veel wordt gevraagd van de voorbanden. "Daarom klagen de coureurs over het algemeen in langzame bochten over onderstuur". Je zou zeggen dat ze dit op voorhand konden zien aankomen toen ze de banden ontwikkelden, maar Isola legt uit dat het niet zo makkelijk is. "Helaas waren deze effecten vorig jaar niet zichtbaar, omdat de demoauto's een ander aeropakket hadden waardoor de balans van de auto's anders was. Met de nieuwe auto's doen de banden het goed in snelle gedeeltes, maar bij langzame bochten kamp je met onderstuur."

De plannen van Pirelli

De chef van Pirelli vertelt dat het plan is om de constructie van de voorbanden te verbeteren en sterker te maken. Daarmee moet het door Verstappen verfoeide probleem van onderstuur verleden tijd zijn. Daarnaast ligt de hoeveelheid grip tussen de diverse compounds op dit moment in sommige gevallen te ver en in sommige gevallen te dicht bij elkaar. Zo is het verschil tussen de C1 band (de hardste band) en de C2 band te groot, maar zit de C3 band te dicht bij de griphoeveelheid van de C4 band. "Dat zijn de doelen die we hebben besproken met de FIA en F1. Naar mijn mening zijn ze zinvol." Dit zou de basis moeten vormen voor de banden van volgend jaar. Om te voorkomen dat coureurs niet weer problemen ervaren met de banden, houdt Pirelli rekening met het feit dat de auto's volgend jaar aanzienlijk sneller zijn. "Wanneer je nieuwe auto's hebt is het eerste jaar een fase waarin de auto's veel sneller worden gedurende dat jaar. En dus ontwikkelen we een nieuwe constructie waarin we dit gegeven in het achterhoofd houden. Het voordeel dat we nu hebben is dat we de actuele auto's gebruiken bij de ontwikkeling van de banden, niet de demoauto's zoals vorig jaar."

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training